Critical Discourse Analysis on Sam Harris and Ezra Klein’s Email Exchange of the Debate on The Bell Curve by Charles Murray

Pramudya, Anisa Azahra (2019) Critical Discourse Analysis on Sam Harris and Ezra Klein’s Email Exchange of the Debate on The Bell Curve by Charles Murray. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi bagaimana Sam Harris sebagai intelektual publik dan Ezra Klein sebagai jurnalis politik membangun argumen mereka satu sama lain sambil menemukan makna di balik situasi mereka dari perspektif yang lebih besar serta dampak dari argumen mereka kepada masyarakat. Ketidaksepakatan mereka berputar di sekitar topik yang sangat sensitif yaitu hubungan ras dan kecerdasan berdasarkan buku kontroversial The Bell Curve oleh Charles Murray dan Richard Herrnstein. Itulah sebabnya penulis memiliki beberapa kekhawatiran tentang fenomena ini seperti: (1) apa struktur argumen dari Sam Harris dan Ezra Klein, (2) apa makna yang dapat ditafsirkan dari konteks dalam Sam Harris dan Ezra Klein situasi berdasarkan apa yang mereka tulis di email. Penulis menggunakan model Critical Discourse Analysis (CDA) yang diusulkan oleh Norman Fairclough. Model CDA Fairclough memiliki tiga tahap analisis yaitu analisis tekstual, praktik diskursif, dan proses sosiokultural. Untuk analisis tekstual, penulis menggunakan model argumentasi Toulmin sebagai alat untuk menganalisis elemen-elemen argumentasi dalam setiap argumen oleh Sam Harris dan Ezra Klein serta analisis kosakata oleh Fairclough (1989) untuk menemukan nilai-nilai dalam diksinya. Adapun praktik diskursif, penulis akan menunjukkan linimasa dan analisis situasi dari awal ketika masalah pertama kali muncul sampai akhir argumen sebagai proses produksi dan konsumsi teks. Penulis akan menggambarkan dampak argumen terhadap masyarakat yang dapat dilihat dari perspektif yang lebih besar dengan mengamati tentang masyarakat Amerika Serikat tentang masalah terkait. Hasil menunjukkan bahwa perbedaan dalam membuat struktur argumen mereka memengaruhi mereka atas kegagalan memahami poin inti masing-masing. Itu bisa dilihat pada bagaimana Sam sering menempatkan poin dan paragraf panjang dan bagaimana Ezra lebih memperhatikan gaya bahasanya ketika berbicara dengan Sam. Untuk seluruh situasi, kebanyakan orang tidak puas dengan publikasi pertukaran email mereka dan meminta mereka untuk melakukan podcast bersama. Sebelum podcast, kebanyakan orang membela Ezra karena dia lebih sopan dalam berkomunikasi, tetapi setelah podcast ditayangkan, ada lebih banyak orang yang membela Sam Harris. Penulis menyarankan peneliti berikutnya untuk menganalisis struktur argumentasi dari opini publik dan argumen dalam bentuk video dengan menggunakan model argumentasi Toulmin. Diharapkan dari para peneliti di masa depan untuk menggunakan pendekatan ini untuk tujuan pendidikan juga.

English Abstract

This research aims to explore how Sam Harris as a public intellectual and Ezra Klein as a political journalist constructed their arguments towards each other while finding the meanings behind their situation from a bigger perspective as well as the impact of their argument to the society. Their disagreement circled around a very sensitive topic which is the relation of race and intelligence based on the controversial book, The Bell Curve by Charles Murray and Richard Herrnstein. That is why the writer has several concerns about this phenomenon such as: (1) what are the structures of Sam Harris and Ezra Klein‘s arguments and, (2) what is the meaning that can be interpreted from the context in Sam Harris and Ezra Klein‘s situation based on what they wrote in the email. The writer used Critical Discourse Analysis (CDA) model that was proposed by Norman Fairclough. Fairclough‘s CDA model has three stages of analysis namely textual analysis, discursive practice, and sociocultural process. For the textual analysis, the writer used Toulmin‘s model of argumentation as the tool for analyzing the elements of argumentation in each argument by Sam Harris and Ezra Klein to each other as well as vocabulary analysis by Fairclough (1989) to find the values within the choice of words. As for the discursive practice, the writer will show the timeline and analysis of the whole situation from the beginning when the issue first surfaced until the end of Sam Harris and Ezra Klein‘s argument as the text production and consumption. The writer will describe the impact of the argument to the society that can be seen from a bigger perspective by observing about the United States‘ society about the related issue. The results indicate that their distinct differences in making their argument structures affected them in failing to address each other‘s core point. It could be seen on how Sam often put points and long paragraphs and how Ezra heavily paid attention to his language style more when talking to Sam. For the whole situation, most people were not satisfied with the publication of their email exchange and demanded them to do a podcast together. Before the podcast, most people defended Ezra as he was more polite in communicating, but after the podcast aired, there are more people defending Sam Harris. The writer suggests the next researcher to analyze argumentation structures from the public‘s opinions and arguments in the form of videos by using Toulmin‘s model of argumentation. It is expected from the future researchers to use this approach for educational purposes too.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/108/051908504
Uncontrolled Keywords: Analisis Wacana Kritis, Model Argumentasi Toulmin, Argumentasi, The Bell CurveCritical Discourse Analysis, Toulmin‘s Model of Argumentation, Argumentation, The Bell Curve.
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.43 Semantics
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 04 Nov 2019 01:50
Last Modified: 01 Mar 2024 02:53
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174558
[thumbnail of Anisa Azahra Pramudya.pdf] Text
Anisa Azahra Pramudya.pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item