Lestari, Lilis (2019) Improving Students’ Grammar Achievement in Using Simple Present Tense through EDUCARD. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Banyak siswa berfikir bahwa grammar merupakan materi yang sangat sulit untuk dipelajari. Permasalah tersebut juga ditemui oleh penulis pada siswa kelas VIII di SMP Shalahuddin Malang. Untuk itu dengan menggunakan penelitian tindakan kelas, penulis ingin menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh siswa dan meningkatkan pencapaian siswa dalam menggunakan Simple Present Tense dengan menggunakan permainan kartu. Penelitian ini menggunakan metode tindakan kelas. Subjek penelitian ini merupakan kelas 8 di SMP Shalahuddin Malang yang berjumlah 28 murid. Penulis menggunakan 4 instrument diantara lain, interview, lembar observasi, lembar refleksi diri dan tes. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa ada peningkatan yang signifikan terhadap penacapain siswa dalam menggunakan Simple Present Tense setelah pengaplikasian strategi. Pada tes awal hanya ada 32.1% siswa yang telah mencapai nilai KKM. Kemudian, meningkat secara signifikan pada tes akhir setelah penerapan strategi yang menunjukkan adanya 78.6% siswa yang mencapai nilai KKM. Hasil yang telah dipaparkan menyimpulkan bahwa tindakan kelas ini sukses dilakukan. Hal ini menunjukkan bahwa permainan kartu dapat menjadi cara yang efektif dalam meningkatkan pencapaian siswa dalam menggunakan Simple Present Tense. Dari hasil penelitian tersebut, penulis menyarankan bagi guru Bahasa Inggris untuk menerapkan media dalam mengajarkan tenses khususnya Simple Present Tense. Dianjurkan juga bagi peneliti yang ingin meneliti dengan tujuan yang sama. Dan penelitian ini juga menyarankan kepada guru Bahasa Inggris untuk menggunakan media sebagai pengajaran yang strategi.
English Abstract
Some of students think that grammar is one of difficult materials to learn. The same problem also happened to the eighth grade students of SMP Shalahuddin Malang. In this study, the researcher implemented EDUCARD to improve grammar achievement of the eighth grade students of SMP Shalahuddin Malang. This study used Classroom Action Research method. The subject of this study were 28 students of the eighth grade at SMP Shalahuddin Malang. The resercher used four instruments in this study, which were interview guide, observation checklist, self reflection sheet and tests. The result shows there is a significant improvement of students’ grammar achievement in using Simple Present Tense after the EDUCARD. From the pre-test, there were only 32.1 % of students who passed the minimum mastery level criterion. From the post-test, there is a significant implementing increase 78.6% of students who passed the minimum mastery level. The result showed that the classroom action research was successfully increased. It shows that EDUCARD can be an effective strategy to improve students’ achievement in using Simple Present Tense through EDUCARD. Based on the result above, the researcher suggests the English teachers to create their own strategy in order to teach tenses especially Simple Present Tense or develop the strategy that had been used by the researcher in order to teach grammar tense. The researcher suggests future researchers who wants to conduct a similiar study in different settings. The researcher also suggests English teachers to use the media in teaching and learning process.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/48/051908570 |
Uncontrolled Keywords: | Meningkatkan, Grammar, Simple Present Tense, EDUCARD Game-Improving, Grammar Achievement, Simple Present Tense, EDUCARD. |
Subjects: | 300 Social sciences > 372 Primary education (Elementary education) > 372.6 Language arts (Communication skills) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 05 Oct 2020 15:32 |
Last Modified: | 29 Feb 2024 04:36 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174454 |
Text
Lilis Lestari.pdf Download (4MB) |
Actions (login required)
View Item |