Pengembangan Media Pembelajaran untuk Pengenalan Sistem Pencernaan Manusia Menggunakan Teknologi Augmented Reality

Saputra, Aldo Rizky (2019) Pengembangan Media Pembelajaran untuk Pengenalan Sistem Pencernaan Manusia Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kurangnya minat belajar siswa dan proses belajar mengajar yang kurang efektif dan interaktif adalah dampak dari kurangnya sarana dan prasarana yang tersedia. Nyatanya, hanya buku pedoman dan LKS yang menjadi sarana pembantu dalam proses pengajaran saat ini. Teknologi augmented reality adalah solusi dalam membantu menyelesaikan masalah tersebut. Konsep 3D dalam teknologi AR dapat diterapkan dalam dunia pendidikan untuk mengembangkan pembelajaran anatomi tubuh yang bersifat abstrak. Dengan merancang aplikasi mobile pengenalan sistem pencernaan manusia menggunakan metode single marker penulis berharap dapat membantu proses pembelajaran serta meningkatkan kualitas belajar siswa dalam memahami materi yang diberikan oleh pengajar. Berdasarkan hasil pengujian efektivitas menunjukkan adanya peningkatan dari hasil belajar siswa sebesar 10,25% yang semula mendapatkan hasil rata-rata dari pre-test sebesar 75,75 menjadi 85. Dengan menggunakan metode System Usability Scale, pengujian usabilitas menunjukkan hasil yang memuaskan. Berdasarkan pertanyaan yang diajukan kepada 10 responden dengan skala bobot penilaian sebesar 1 (Sangat Tidak Setuju) sampai 5 (Sangat Setuju) didapatkan hasil pengujian usabilitas sebesar 83,25 dengan kualifikasi peringkat Excellent.

English Abstract

The lack of interest in student learning and the less effective and interactive teaching and learning process is the impact of the lack of available facilities and infrastructure. In fact, only the guidebooks and LKS are supporting tools in the current teaching process. Augmented reality technology is a solution to help solve these problems. The 3D concept in AR technology can be applied in the world of education to develop abstract anatomical learning. By designing a mobile application the introduction of human digestion systems using the single marker method the author hopes to help the learning process and improve the quality of student learning in understanding the material provided by the instructor. Based on the results of effectiveness testing shows an increase of student learning outcomes of 10.25% which originally obtained average results from the pre-test of 75.75 to 85. By using the System Usability Scale method, usability testing points to satisfactory results. Based on the questions submitted to 10 respondents with an assessment weighting scale of 1 (Strongly Disagree) to 5 (Strongly Agree), the results of usability testing were 83.25 with Excellent and grade A ranking qualifications.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FILKOM/2019/435/051905753
Uncontrolled Keywords: Augmented reality, Single marker, Human digestion systems, Usability testing
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 006 Special computer methods > 006.8 Augmented and virtual reality
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 24 Aug 2020 06:55
Last Modified: 24 Aug 2020 06:55
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/171984
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item