Segmenting, Targeting, dan Positioning Dalam Branding Malang Kabupaten The Heart Of East Java Tahun 2018

Kharisma W, Andrias Rico (2019) Segmenting, Targeting, dan Positioning Dalam Branding Malang Kabupaten The Heart Of East Java Tahun 2018. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini membahas mengenai segmenting, targeting, dan positioning dalam branding Malang Kabupaten The Heart Of East Java tahun 2018. Malang Kabupaten The Heart Of East Java merupakan destination branding yang bertujuan untuk meningkatkan jumlah kunjungan wisatawan ke Kabupaten Malang. Branding ini diluncurkan pada tahun 2017 oleh Bapak Rendra Kresna sebagai Bupati Kabupaten Malang periode 2010-2018 bersama Bapak Arief Yahya sebagai Menteri Pariwisata Republik Indonesia. Pemilihan Kabupaten Malang dilatarbelakangi oleh potensi wisata yang beragam dan letak geografis Kabupaten Malang yang strategis berada tepat ditengah Jawa Timur sekaligus menjadi kabupaten terbesar kedua di Provinsi Jawa Timur setelah Kabupaten Banyuwangi. Penelitian ini bertujuan menganalisis segmenting, targeting, dan positioning dalam branding Malang Kabupaten The Heart Of East Java tahun 2018. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dimana dalam pengambilan data menggunakan wawancara sebagai data primer dan dokumen-dokumen sebagai data sekunder. Terdapat 8 informan dalam penelitian ini dimana 5 informan merupakan aktor pelaksana branding, 2 informan merupakan wisatawan dan 1 informan merupakan Duta Wisata Kabupaten Malang. Hasil dari penelitian ini adalah Segmenting sudah terbentuk, dengan adanya segmenting pasar wisatawan terbagi Regional, Nasional dan Internasional. Segmenting pasar bisnis dengan menetapkan potensi wisata alam Kabupaten Malang sebagai strategi bisnis. Persyaratan untuk segmenting efektif terdapat 5 segmenting yaitu A Day Tripper Path, Spectaculous Vulcanic Path, Adventurous Vulcanic Path, Adventurous Marine Path, dan Panoramic Marine Path. Targeting, target 7 juta wisatawan tahun 2018 tercapai sehingga target untuk tahun 2019 dinaikkan sebesar 10%. Untuk Positioning, Pemerintah Kabupaten Malang masih berusaha memposisikan diri sebagai pusat pariwisata di Jawa Timur bersaing dengan Kota Batu dan Kabupaten Banyuwangi

English Abstract

This research discusses the segmenting, targeting and positioning in branding Malang Kabupaten The Heart of East Java in 2018. Malang Kabupaten The Heart Of East Java is a destination branding that aims to increase the number of tourist visits to Malang Regency. This branding was launched in 2017 by Mr. Rendra Kresna as Regent of Malang Regency for the period 2010-2018 with Mr. Arief Yahya as Minister of Tourism of the Republic of Indonesia. The selection of Malang Regency is motivated by diverse tourism potential and the geographical location of Malang Regency which is strategically located right in the middle of East Java as well as being the second largest district in East Java Province after Banyuwangi Regency. This research aims to analyze segmenting, targeting and positioning in branding Malang Kabupaten The Heart Of East Java in 2018. The method used in this study is descriptive qualitative wherein data collection uses interviews as primary data and documents as secondary data. There were 8 informants in this study where 5 informants were branding actors, 2 informants were tourists and 1 informant was Malang Regency Tourism Ambassador. The results of this research are that Segmentation has been formed, with the segmentation of the consumer market divided Regional, National and International. Business market segmentation by determining the natural tourism potential of Malang Regency as a business strategy. The requirements for effective segmentation are 5 segments, namely A Day Tripper Path, Spectaculous Vulcanic Path, Adventurous Vulcanic Path, Adventurous Marine Path, and Panoramic Marine Path. Targeting, the target of 7 million tourists in 2018 is reached so that the target for 2019 is increased by 10%. For Positioning, Malang Regency Government is still trying to position itself as a tourism center in East Java competing with Batu City and Banyuwangi Regency.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/348/051903021
Uncontrolled Keywords: Segmenting, Targeting, Positioning, Malang Kabupaten The Heart Of East Java Segmenting, Targeting, Positioning, Malang Kabupaten The Heart Of East Java
Subjects: 300 Social sciences > 320 Political science (Politics and government) > 320.8 Local government
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Pemerintahan
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 23 Jul 2020 07:41
Last Modified: 23 Jul 2020 07:41
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/169977
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item