Evaluasi Proses Bisnis Layanan Bidang Pembinaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (Ptk) Di Dinas Pendidikan Kota Malang Menggunakan Metode Quality Evaluation Framework (Qef)

Fatimah, Nur (2019) Evaluasi Proses Bisnis Layanan Bidang Pembinaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (Ptk) Di Dinas Pendidikan Kota Malang Menggunakan Metode Quality Evaluation Framework (Qef). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dinas Pendidikan Kota Malang merupakan sebuah instansi pemerintah yang bertanggung jawab dalam bidang pendidikan yang ada di Kota Malang dan memiliki beberapa bidang. Salah satunya yaitu bidang Pembinaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan (PTK). Dalam menjalankan proses bisnisnya terdapat beberapa permasalahan yang menyebabkan kualitas layanan yang diberikan kepada klien kurang baik. Disebabkan adanya aktivitas yang berulang, aktivitas yang membutuhkan waktu lama dan proses input yang tidak sesuai dengan persyaratan. Sehingga diperlukan evaluasi proses bisnis menggunakan metode Quality Evaluation Framework (QEF) yang dimodelkan menggunakan IDEF0 untuk memodelkan fungsional proses dan IDEF3 untuk memodelkan urutan proses bisnis saat ini. Keseluruhan dari evaluasi proses bisnis dihasilkan 6 quality factor yang tidak sesuai dengan target yang ditentukan oleh stakeholder. Hal ini menunjukkan adanya kesenjangan antara target dengan kinerja yang tidak terpenuhi. Hasil dari evaluasi ketidaksesuaian quality factor akan dicari akar permasalahan yang terjadi menggunakan fishbone analysis. Dapat disimpulkan bahwa munculnya ketidaksesuaian disebabkan karena aktivitas yang berulang dan proses input yang tidak sesuai dengan ketentuan.

English Abstract

Dinas Pendidikan Kota Malang is a government agency responsible for the education sector in Malang City and has several fields. One of them is the division of Pembinaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan (PTK). In carrying out its business processes there were several problems that cause the quality of services provided to clients was not good, due to repeated activities, activities that require a long time and input processes that ware not in accordance with the requirements. Therefore a business process evaluation was needed using the Quality Evaluation Framework (QEF) method which was modeled using IDEF0 to model the functional process and IDEF3 to model the current sequence of business processes. The entire evaluation of business processes produced 6 quality factors that were not in accordance with the targets determined by stakeholders. This indicated a gap between targets and ongoing performance. The results of evaluating the quality factor mismatch will find the root of the problems using fishbone analysis. It can be concluded that the emergence of discrepancies was caused by repeated activities and input processes that were not in accordance with the provisions.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FILKOM/2019/196/05192366
Uncontrolled Keywords: quality evaluation framework (qef), quality factor, Integrated Definition for Function Modeling (IDEF0 dan IDEF3), fishbone analysis, quality evaluation framework (qef), quality factor, Integrated Definition for Function Modeling (IDEF0 dan IDEF3), fishbone analysis.
Subjects: 500 Natural sciences and mathematics > 519 Probabilities and applied mathematics > 519.8 Special topics of applied mathematics > 519.86 Quality control
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 22 Jul 2020 08:02
Last Modified: 24 Oct 2021 05:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/169002
[thumbnail of Nur Fatimah (2).pdf]
Preview
Text
Nur Fatimah (2).pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item