Pahlevi, Rezha (2018) Pemodelan Sistem Filtrasi Pm0,1 Dan Pm2,5 Berbasis Elektrostatis Bertegangan Rendah (Dc) Untuk Sistem Pembuangan Emisi Sepeda Motor. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Hasil pengukuran filtrasi partikulat matter kendaraan bermotor memiliki kekurangan salah satunya ialah nilai ketepatan. Banyaknya faktor luar menyebabkan meningkatnya kesalahan relatif pengukuran. Penggunaan metode numerik untuk pemodelan kinematika gerak partikel diudara akan dapat membantu dalam memprediksi nilai hasil keluaran. Pemodelan filtrasi partikel telah dibuat dengan pendekatan gabungan dari mekanika dan elektrostatik. Sistem dibuat untuk gerak partikel dalam medan elektrostatik tegangan rendah untuk mempredisikan lintaasan jatuh dari partikel. Model dituliskan dengan bahasa Java dengan Netbean IDE sebagai compiler. Model diujikan pada sistem filtrasi elektrostatik DC pada tegangan rendah. Hasil perhitungan dibandingkan dengan data sekunder dari penelitian sebelumnya. Nilai effisiensi dari filter diperoleh sebesar 97% untuk PM2.5dan 21% untuk PM0.1. Pemodelan partikel dalam medan elektrostatik telah berhasil memodelkan filtrasi partikel. Nilai koreksi sebesar 15 % diperoleh setelah perbandingan dengan data uji.
English Abstract
The result of particulate filtration measurement of motor vehicle matter has one of the deficiencies is the value of accuracy. The number of external factors leads to increased relative measurement errors. The use of numerical methods for modeling kinematics motion particles in the air will be able to help in predicting the value of the output. Particle filtration modeling has been made with a combined approach of mechanics and electrostatics. The system is made for particle motion in low voltage electrostatic fields to predict the falling lid of particles. Model is written in Java language with Netbean IDE as compiler. The model is tested on a DC low voltage electrostatic filtration system. The calculation results are compared with secondary data from previous studies. The efficiency value of the filter is 97% for PM2.5 and 21% for PM0.1. Particle modeling in the electrostatic field has successfully modeled particle filtration. A correction value of 15% is obtained after comparison with test data
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/MIPA/2018/413/051808532 |
Uncontrolled Keywords: | Filter, multi kapasitor, pemodelan, elektrostatis, tegangan rendah DC, PM0,1, PM2,5, sepeda motor, Java, Filter, multi capacitor, modeling, electrostatic, low voltage DC, PM0,1, PM2,5, motorcycle, Java. |
Subjects: | 500 Natural sciences and mathematics > 537 Electricity and electronics > 537.2 Electrostatics |
Divisions: | Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam > Fisika |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 22 Jul 2020 05:39 |
Last Modified: | 23 Oct 2021 06:35 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/168763 |
Preview |
Text
REZHA PAHLEVI.pdf Download (1MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |