Hermawan, Fandi (2018) Analisis Pengaruh Penambahan Jumlah Pemancar FM Terhadap Tegangan dan Kuat Medan Elektromagnetik Pada Rectenna,. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Skripsi ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh jumlah penambahan pemancar fm terhadap tegangan dan kuat medan elektromagnetik pada rectenna. Proses perhitungan dilakukan untuk menghitung nilai tegangan yang diterima suatu rectenna dengan alat ukur voltmeter dan field strength analyzer sebagai alat ukur kuat medan elektromagnetik. Eksperimen dilakukan dengan menggunakan satu buah rectenna, satu radio fm, multimeter , field strength analyzer dan empat pemancar fm. Pengukuran pada eksperimen ini dilakukan dengan cara menambahkan pemancar pada setiap frekuensi. Penambahan pemancar dilakukan secara bertahap setelah pemacar satu didapatkan nilai tegangan dan kuat medan elektromagnetik lalu kita dapat menambahkan pemancar dua, tiga dan seterusnya. Hasil dari pengaruh penambahan jumlah pemancar FM terhadap tegangan pada rectenna adalah semakin banyak jumlah pemancar maka tegangan pada rectenna semakin menurun karena adanya gangguan atau interferensi sinyal RF yang timbul ketika sinyal memiliki lebih dari satu jalur transmitter ke receiver. Hasil ini sesuai seperti teori multipath fading. Pada frekuensi 85 MHz didapatkan tegangan pada pemancar 1 35,4 mV, pemancar 2 33,2 mV, pemancar 3 32,6 mV dan pemancar 4 32,4 mV. Pada frekuensi 93.5 MHz didapatkan tegangan pada pemancar 1 32,6 mV, pemancar 2 31,6 mv, pemancar 3 31,2 mV dan pemancar 4 29,8 mV. Pada frekuensi 101 MHz didapatkan tegangan pada pemancar 1 29,8 mV, pemancar 2 29,0 mv, pemancar 3 28,8 mV dan pemancar 4 28,2 mV. Pada frekuensi 106 MHz didapatkan tegangan pada pemancar 1 29,0 mV, pemancar 2 28,6 mv, pemancar 3 27,8 mV dan pemancar 4 27,4 mV
English Abstract
This thesis aims to analyze the effect of the number of fm transmitters on the electromagnetic field voltage and strength in the rectenna. The calculation process is carried out to calculate the voltage value received by a rectenna with a voltmeter measuring instrument and field strength analyzer as a measuring instrument for electromagnetic fields. The experiment was conducted using one rectenna, one FM radio, multimeter, field strength analyzer and four FM transmitters. Measurement in this experiment is done by adding a transmitter at each frequency. The addition of the transmitter is carried out gradually after the one has obtained voltage and electromagnetic field strength and then we can add transmitters two, three and so on. The result of the effect of adding the number of FM transmitters to the voltage in the rectenna is the more the number of transmitters, the voltage on the rectenna decreases due to interference or interference of RF signals that arise when the signal has more than one transmitter path to the receiver. This result is suitable as the multipath fading theory. At 85 MHz the voltage is found at transmitter 1 35.4 mV, transmitter 2 33.2 mV, transmitter 3 32.6 mV and transmitter 4 32.4 mV. At 93.5 MHz the voltage is found at transmitter 1 32.6 mV, transmitter 2 31.6 mv, transmitter 3 31.2 mV and transmitter 4 29.8 mV. At a frequency of 101 MHz there is a voltage at transmitter 1 29.8 mV, transmitter 2 29.0 mv, transmitter 3 28.8 mV and transmitter 4 28.2 mV. At a frequency of 106 MHz there is a voltage at transmitter 1 29.0 mV, transmitter 2 28.6 mv, transmitter 3 27.8 mV and transmitter 4 27.4 mV
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FT/2018/1265/051902120 |
Uncontrolled Keywords: | Radio FM, Rectenna, multimeter, Field Strength Analyzer, Multipath Fading, Kuat Medan Elektromagnetik-FM Radio, Rectenna, Voltmeter, Field Strength Analyzer, Multipath Fading, Powerful Electromagnetic Field |
Subjects: | 500 Natural sciences and mathematics > 537 Electricity and electronics |
Divisions: | Fakultas Teknik > Teknik Elektro |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 02 Jun 2020 10:09 |
Last Modified: | 02 Jun 2020 10:09 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/168456 |
Actions (login required)
View Item |