Kadarusman, Amirul (2018) Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dan Stres Mahasiswa Profesi Ners Tahun Ajaran 2017/2018 Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Program Profesi Ners merupakan proses transformasi mahasiswa untuk beradaptasi terhadap perannya sebagai perawat profesional di situasi nyata, namun proses ini merupakan salah satu penyebab stres bagi mahasiwa. Manajemen stres dapat dilakukan melalui kecerdasan emosi. Penelitian ini bertujuan mengidentifikasi usia, jenis kelamin, tempat tinggal, IPK, kecerdasan emosional, stres dan menganalisis hubungan antara kecerdasan emosional dengan stres mahasiswa profesi Ners Tahun Ajaran 2017/2018 Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Desain penelitian kuantitatif obsevasional dengan pendekatan cross sectional. Variabel penelitian adalah kecerdasan emosional dan stres. Pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dengan jumlah 63 mahasiswa. Instrumen yang dipakai penyesuaian dari kuesioner oleh Najmi (2016) dan Student Nurse Stress Index (SNSI) yang telah dimodifikasi. Hasil penelitian mendapatkan sebagian besar mahasiswa mempunyai kecerdasan emosional tinggi pada rentang skor 58-76 sebanyak 43 orang (68,3%) dan sebagian besar mengalami stres sedang pada rentang skor 37-54 sebanyak 36 orang (57,1%). Uji korelasi dengan Pearson Product Moment mendapatkan hasil nilai signifikansi sebesar 0,009 dengan koefisien korelasi sebesar -0,325. Mahasiswa diharapkan dapat meningkatkan kecerdasan emosional dengan mengenal diri lebih baik dan lebih memahami orang lain, meningkatkan perilaku dalam situasi tertentu sehingga dapat memanajemen stres dengan baik.
English Abstract
Clinical practices program is a process of transforming students to adapt to their role as professional nurses in real situations, but this process is one of the causes of stress for students. Stress management can be done through emotional intelligence. This study aims to identify age, sex, place of residence, grade-point average, emotional intelligence, stress and analyze the relationship between emotional intelligence and nursing student stress in the clinical practices 2017/2018 Academic Year in University of Tribhuwana Tunggadewi Malang. Quantitative quantitative research design with cross sectional approach. The research variables are emotional intelligence and stress. Sampling uses purposive sampling with a total of 63 students. The instruments used were adjustments from the questionnaire by Najmi (2016) and the modified Student Nurse Stress Index (SNSI). The results of the study found that most students had high emotional intelligence in the range of scores of 58-76 as many as 43 people (68.3%) and most experienced moderate stress in the range of scores of 37-54 by 36 people (57.1%). Correlation test with Pearson Product Moment get a significance value of 0.009 with a correlation coefficient of -0.325. Students are expected to be able to increase emotional intelligence by knowing themselves better and better understanding others, improving behavior in certain situations so that they can manage stress well.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FK/2018/557/051901019 |
Uncontrolled Keywords: | kecerdasan emosional, stres, mahasiswa keperawatan, profesi Ners / emotional intelligence, stress, nursing students, clinical practices |
Subjects: | 100 Philosophy, parapsychology and occultism, psychology > 155 Differential and development psychology > 155.9 Environmental psychology > 155.904 Special topics of environmental psychology > 155.904 2 Stress |
Divisions: | Fakultas Kedokteran > Ilmu Keperawatan |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 20 Nov 2019 06:45 |
Last Modified: | 20 Apr 2022 06:01 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/167441 |
Text
Amirul Kadarusman.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |