Rosydin, Moh Ali (2018) A Multimodal Analysis On “13 Reasons Why” Tv-Series Poster. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Acara televisi telah menjadi bagian besar dari sebagian besar kehidupan orang. Di setiap pertunjukan harus ada poster untuk ditampilkan kepada pemirsa. Tesis sarjana ini mempelajari poster "13 Reasons Why" serial TV untuk(1) untuk menemukan makna tersirat dari poster; (2) untuk menemukan pesan yang dibawa oleh serial TV kepada masyarakat dalam pandangan perundungan. Penulis menggunakan teori Analisis Wacana Multimodal oleh Kress dan van Leeuwen (2006) dan Teori Warna untuk menjawab masalah penelitian ini. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang berkonsentrasi pada pemeriksaan fenomena dalam deskripsi rinci. Data penelitian ini dibuat dengan cara menganalisis dan menafsirkan. Sumber data adalah dua poster yang berasal dari satu poster utama dan satu poster karakter. Studi ini mengungkapkan bahwa semua komponen verbal atau visual - atau yang diistilahkan sebagai ‘partisipan’ dalam teori Analisis Wacana Multimodal - saling terhubung satu sama lain untuk menetapkan makna poster. Makna diungkapkan oleh partisipan yang ditemukan dalam gambar. Dengan menganalisis poster menggunakan teori di atas, penulis menemukan bahwa poster tersebut menceritakan tentang perundungan. Setiap peserta mewakili makna mereka sendiri. Pesan-pesan dari penelitian ini diwujudkan dengan warna yang digunakan dan tagline di poster. Diharapkan penelitian akan menginformasikan kepada pembaca bahwa setiap poster memiliki arti yang berbeda karena masing-masing diinvestasikan dengan elemen. Penulis menyarankan peneliti berikutnya untuk menggunakan teori lain baik dari bidang multimodal atau bidang linguistik lainnya.
English Abstract
Television show has become an important part of most people’s lives. In every show there must be a poster to show to the viewer. This undergraduate thesis studied a poster of “13 Reasons Why” TV-series in order (1) to find the implied meaning of the poster; (2) to find the message that are carried by the TV-series to the society in views of bullying. The writer used Multimodal Discourse Analysis theory by Kress and van Leeuwen (2006) and Color Theory to answer the problems of this study. This study uses qualitative approach which concentrates on examining a phenomenon in detailed description. The data of this study are contrived by means of analyzing and interpreting. The data sources are two posters which comes from one main poster and one character poster. This study discloses that all verbal or visual component - or which termed as ‘participant’ in Multimodal Discourse Analysis theory – are connected to each other in order to establish the meaning of the poster. The meaning is expressed by participants found in the pictures. Through analyzing the posters using theories listed above, the writer found that the poster tells about bullying. Each of participants represents their own meaning. The messages of this study are realized by the color used and tagline in the poster. It is hoped the study will inform the reader that each poster has different meaning because each of it is invested with element. The writer suggests the next researcher to use other theories either from multimodal field or other linguistics field.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2018/508/051900088 |
Uncontrolled Keywords: | Multimodal, Analisis Wacana Multimodal, 13 Reasons Why / Multimodal, Multimodal Discourse Analysis, 13 Reasons Why |
Subjects: | 700 The Arts > 741 Drawing and drawings > 741.6 Graphic design, illustration, commercial art |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 29 Oct 2019 03:18 |
Last Modified: | 20 Jun 2022 02:43 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166911 |
![]() |
Text
Moh Ali Rosydin.pdf Download (3MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |