Iago’s Character Represented By Mask In Othello The Movie (1995) : A Semiotic Analysis

Pambudi, Muhammad Riza Rahman (2018) Iago’s Character Represented By Mask In Othello The Movie (1995) : A Semiotic Analysis. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Movie adalah karya sastra yang dapat diterima sebagai media yang bertujuan untuk menyampaikan pesan atau mengungkapkan perasaan seseorang yang dapat disampaikan menggunakan mekanisme tanda. Salah satu movie yang memiliki tanda yaitu Othello (1995). Othello (1995) adalah movie adaptasi karya William Shakespeare yang menceritakan tragedi dengan tema utama kebohongan, yang ditunjukkan oleh objek dalam bentuk topeng. Penelitian ini menggunakan teori semiotik dari Saussure. Dalam teorinya, tanda dibagi menjadi dua yaitu signifier dan signified. Teori tersebut digunakan untuk menjawab masalah penelitian. Data diambil dari movie Othello, seperti tindakan dan ucapan yang dilakukan oleh seorang karakter dan adegan penting yang terkait dengan penelitian dan juga terdapat data sekunder sebagai pendukung penelitian ini. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa topeng sebagai penanda utama. Penanda ini kemudian menghasilkan kebohongan yang ditunjukkan oleh kepribadian Iago dalam film ini. Kebohongan ini direpresentasikan dalam berbagai bentuk tindakan Iago seperti (1) Berpura-pura Mendukung Pernikahan Othello, (2) Berpura-pura mendukung Roderigo untuk mendapatkan Desdemona, (3) Berpura-pura menasihati Cassio, (4) Memprovokasi Othello untuk percaya bahwa Desdemona dan Cassio berselingkuh.

English Abstract

Movie is a literary work that considered as a media that aims to convey a message or express someone's feelings that can be conveyed using a sign mechanism. One movie that has a sign is Othello (1995). It is a movie adaptation by William Shakespeare that tells the tragedy with the main theme of a facade, which is shown by objects in the form of masks. This study uses the semiotic theory by Saussure. In his theory, the sign is divided into two, namely signifier and signified. The theory is used to answer research problems. The data is taken from the Othello movie itself, such as actions and speeches performed by characters and scenes related to research and also secondary data as a supporter of this research. The results of this study indicate that the mask as the main signifier. This signifier then resulted in a signified façade which represents Iago's personality in the movie. This facade is represented in various forms of Iago’s action like (1) Pretending to Support Othello’s Marriage, (2) Pretending to support Roderigo to get Desdemona, (3) Pretending to counsel Cassio, (4) Provoking Othello to believe that Desdemona and Cassio have an affair.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/421/051812160
Uncontrolled Keywords: Saussure teori semiotik, kebohongan, Iago, Othello, Shakespeare / Saussurean semiotic theory, Façade, Iago, Othello, Shakespeare
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 01 Nov 2019 03:00
Last Modified: 17 Jun 2022 04:25
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166794
[thumbnail of Muhammad Riza Rahman Pambudi.pdf] Text
Muhammad Riza Rahman Pambudi.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item