The Correlation Between Efl Learners’ Vocabulary Learning Strategies And Vocabulary Mastery

Panotonagoro R, Arhamedho Akbar (2018) The Correlation Between Efl Learners’ Vocabulary Learning Strategies And Vocabulary Mastery. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pebelajar bahasa Inggris sebagai pebelajar bahasa kedua atau asing harus menguasai keterampilan dasar bahasa, yaitu menyimak, berbicara, membaca, dan menulis secara mendalam dan tepat. Kosakata dianggap sebagai komponen kunci dalam berbahasa yang menjadi landasan bagi pembelajaran yang efisien untuk menyimak, berbicara, membaca, dan menulis. Penguasaan kosakata sangat penting untuk pelajar bahasa asing atau kedua karena kosakata diperlukan untuk berkomunikasi dalam bahasa sasaran. Untuk pelajar bahasa kedua, strategi-strategi pembelajaran kosakata membantu memfasilitasi pembelajaran kosakata mereka. Oleh karena itu, penelitian saat ini bertujuan untuk menyelidiki dan mengetahui korelasi antara strategi-strategi pembelajaran kosakata dan penguasaan kosakata mahasiswa angkatan 2017 Program Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain korelasi. 30 dari 142 mahasiswa dari kelas A, B, C, D, dan E dipilih melalui sampel acak sederhana sebagai sampel penelitian ini. Peneliti menggunakan dua instrumen dalam penelitian ini, yaitu kuesioner strategi pembelajaran kosakata yang terdiri dari 40 butir dan tes tingkat kosakata. Komputasi statistik dengan rumus Pearson Product Moment dengan menggunakan SPSS versi 22 dilakukan untuk menganalisis data. Hasil analisis data menunjukkan bahwa nilai koefisien korelasi (rvalue) adalah 0,391 dengan nilai tvalue 2,438. Dengan nilai df 28, ditemukan bahwa rvalue lebih tinggi dari rtabel (0,391> 0,374) dan nilai tvalue juga lebih tinggi dari ttabel (2,438> 1,701) pada 5% standar signifikan yang berarti bahwa ada korelasi positif yang rendah antara strategi-strategi pembelajaran kosakata mahasiswa dan penguasaan kosakata mereka. Oleh karena itu, hipotesis alternatif (Ha) diterima dan hipotesis nol (H0) ditolak sehingga disimpulkan bahwa ada korelasi yang signifikan antara strategi-strategi pembelajaran kosakata dan penguasaan kosakata mahasiswa angkatan 2017 Program Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya.

English Abstract

English language learners as a second or foreign language learners should master the basic skills of language namely listening, speaking, reading, and writing deeply and appropriately. Vocabulary is considered as the key component in language which can create a foundation for the efficient learning of listening, speaking, reading, and writing. Vocabulary mastery is very important for foreign or second language (L2) learners since vocabulary is necessary for communicating in the target language. For L2 learners, vocabulary learning strategies help facilitating their vocabulary learning. Hence, this current research aimed to investigate and find out the correlation between vocabulary learning strategies and vocabulary mastery of batch 2017 students of English Language Education Program of Faculty of Cultural Studies of Universitas Brawijaya. This research used quantitative approach with correlation design. As many as 30 of 142 students from class A, B, C, D, and E were chosen via simple random sampling as the sample of this study. The researcher used two instruments in this study, which were a vocabulary learning strategies questionnaire that consisted of 40 items and vocabulary level test. A statistical computation with Pearson Product Moment Formula by using SPSS v. 22 was conducted to analyze the data. The results of data analysis revealed that the value of correlation coefficient (rvalue) was 0.391 with tvalue of 2.438. By df value of 28, it is found that the rvalue was higher than rtable (0.391 > 0.374) and the tvalue was also higher than ttable (2.438 > 1.701) at 5% significant standard which means that there was a low positive correlation between students’ vocabulary learning strategies and their vocabulary mastery. Therefore, the alternative hypothesis (Ha) was accepted and null hypothesis (H0) was rejected and so that it is concluded that there is a significant correlation between vocabulary learning strategies and vocabulary mastery of batch 2017 students of English Language Education Program of Faculty of Cultural Studies of Universitas Brawijaya.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/466/051812205
Uncontrolled Keywords: Kosakata, Strategi, Penguasaan, Vocabulary, Strategies, Mastery
Subjects: 400 Language > 428 Standard English usage (Prescriptive linguistics) > 428.2 Standard English usage (Prescriptive linguistics) (Structural approach to expression)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 19 Apr 2020 06:38
Last Modified: 22 Oct 2021 04:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166791
[thumbnail of ARHAMEDHO AKBAR PANOTONAGORO R..pdf]
Preview
Text
ARHAMEDHO AKBAR PANOTONAGORO R..pdf

Download (17MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item