Comprehension Disorder Of The Character With Alzheimer In “Remember” Korean Drama

Fathiyyah, Nailul (2018) Comprehension Disorder Of The Character With Alzheimer In “Remember” Korean Drama. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Gangguan bahasa mengacu pada ketidak mampuan untuk memahami atau mengungkapkan sesuatu yang berhubungan dengan bahasa. Dalam hal ini, orang-orang dengan masalah ini mungkin mengalami gangguan dalam bahasa, yang disebut gangguan pemahaman. Penelitian ini menganalisis tentang gejala alzheimer yang menyebabkan gangguan pemahaman yang diderita oleh karakter bernama Seo Jinwoo dengan alzheimer dalam drama berjudul “Remember”. Ada dua masalah penelitian yang dirumuskan, yaitu (1) apa saja gejala dari alzheimer yang menyebabkan gangguan pemahaman, dan (2) apa jenis-jenis gangguan pemahaman yang diderita oleh tokoh dengan alzheimer di drama Korea “Remember”. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskripsi kualitatif. Data yang digunakan adalah ucapan dan beberapa adegan yang mengandung gangguan pemahaman yang dihasilkan oleh Seo Jinwoo. Dalam penelitian ini, penulis menggunakan jurnal Alzheimer Association National Office untuk menganalisis masalah pertama tentang gejala alzheimer dan teori dari Ginsberg (1985) untuk menganalisis masalah kedua tentang jenis-jenis gangguan pemahaman. Hasil dari temuan penelitian ini menunjukkan bahwa gejala alzheimer yang menyebabkan gangguan pemahaman pada karakter utama adalah hilangnya ingatan dan halusinasi. Sedangkan jenis gangguan pemahaman yang diperlihatkan dalam ucapan Seo jinwoo adalah flight of ideas, blocking, retardation, perseveration, irrelevant answer and circumstantiality. Retardation sebagian besar terjadi dalam ucapan Seo Jinwoo. Penulis menyarankan kepada para peneliti selanjutnya yang ingin menganalisis tentang gangguan pemahaman untuk melakukan penelitian ini dengan menggunakan jenis lain dalam penyakit otak (penyakit gangguan otak psikologi). Selain itu, peneliti juga dapat melakukan penelitian lapangan dengan menyelidiki gangguan pemahaman yang dialami oleh pasien yang sebenarnya.

English Abstract

Language disorder refers to an inability to understand or express something related to language. In this case, people with this problem may experience the impairment in language, called comprehension disorder. This study analyzed about the symptoms of alzheimer causing comprehension disorder and the types of comprehension disorder suffered by the character named Seo Jinwoo with alzheimer in drama entitled “Remember”. There were two research problems formulated, namely (1) what are the symptoms of alzheimer causing comprehension disorder and (2) what are the types of comprehension disorder suffered by the character with alzheimer in “Remember” Korean drama. This study used descriptive qualitative approach. The data were the utterances and some scenes containing comprehension disorder produced by Seo Jinwoo. In this study, the writer used the journal of Alzheimer’s Association National Office to analyze the first problem about the symptoms of alzheimer and the theory from Ginsberg (1985) to analyze the second problem about the types of comprehension disorder. The finding of this study showed that the symptoms of alzheimer causing comprehension disorder of the main character were memory lost and hallucination. While the types of comprehension disorder that are shown in Seo jinwoo’s utterances were flight of ideas, blocking, retardation, perseveration, irrelevant answer and circumstantiality. Retardation mostly occurred in Seo Jinwoo’s utterances. The writer suggests to the next researchers who wants to analyze about comprehension disorder to conduct this study by using another type in brain disease (brain disorder psychology illness). Besides, the researcher can also do field research by investigating comprehension disorder experienced by an actual patient.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/506/051900086
Uncontrolled Keywords: Gangguan pemahaman, Alzheimer, Drama Korea Remember / Comprehension disorder, Alzheimer, Remember Korean drama
Subjects: 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 895 Literatures of East and Southeast Asia > 895.7 Korean literature
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 28 Oct 2019 06:57
Last Modified: 28 Oct 2019 06:57
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166787
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item