Representation Of Power Relation By Michel Foucault Inside Video Game Persona 5

Dwana, Anfernee Dera (2018) Representation Of Power Relation By Michel Foucault Inside Video Game Persona 5. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Manusia tidak bisa terlepas dari kekuatan karena kekuatan bisa berasal dari mana saja seperti keluarga, pendidikan, bahkan pemerintahan. Dalam penelitian ini, peneliti tertarik untuk menganalisis konsep relasi kekuasaan yang digambarkan didalam video game Persona 5. Masalah penelitian yang disajikan dalam penelitian ini adalah: (1) Bagaimana video game Persona 5 menggambarkan relasi kekuasaan? Penelitian ini menggunakan pendekatan sosiologis terhadap literatur untuk menganalisis data. Teori relasi kekuasaan oleh Michel Foucault (1976) Data diambil dari video game Persona 5 itu sendiri, seperti narasi yang diucapkan oleh karakter, perilaku, tindakan, dan adegan penting yang terkait dengan diskusi. Hasil analisisnya adalah, Di dalam video game Persona 5 menggambarkan unsur relasi kekuasaan yang karakternya memanfaatkan bentuk relasi kekuasaan dari berbagai instuisi seperti keluarga, pendidikan, dan pemerintahan. Adapun kesimpulannya, video game Persona 5 adalah sebuah penggambaran konsep relasi kekuasaan. Berdasarkan bukti-bukti dibuktikan dengan adanya bentuk pemanfaatan kekuatan dan kekuasaan secara negatif dan produktif. Penulis menyarankan untuk peneliti berikutnya untuk menganalisis video game Persona 5 menggunakan pendekatan psikologis karena ada banyak aspek pskikologis yang penting terkait dengan perilaku, pikiran, dan pengalaman yang melibatkan karakter didalamnya.

English Abstract

Human cannot escape from power because power can come from aspects like family, education and government. Inside this observation, the researcher interest to analyze power relation concept that show inside video game Persona 5. Problem of the study in this research is: How video game Persona 5 show power relation? This research uses sociological approach to literature to analyze data, Power relation theory by Michel Foucault (1976) data taken from video game Persona 5 itself, like narration that said by character, behavior, action, and some important scene that can be supporting data in this discussion. The result is, video game Persona 5 shows power relation aspects that character itself take benefit of the power relation from some institution like family, education and government. The results are video game Persona 5 is the video game that show portrayal of Power Relation concept. Based on the evidences, Character inside video game Persona 5 fulfill the characteristics of Power Relation theory, and it show how the character use power in negative and productive aspect. The writer suggests for the next researcher to analyze Persona 5 video game using psychological approach since there are many influential psychological aspects related to his behavior, mind, and experience.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/515/051900095
Uncontrolled Keywords: Relasi kekuasaan, Pendekatan Sosiologi, Video Game Persona 5 / Power Relation, Sociological Approach, Persona 5 video game
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 09 Apr 2020 14:20
Last Modified: 16 Jun 2022 07:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166597
[thumbnail of Anfernee  Dera Dwana.pdf] Text
Anfernee Dera Dwana.pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item