Ariffin, Rizal (2018) Penerapan Teknik CORE dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Eksposisi pada Siswa Kelas X SMAN 1 Jiwan Madiun. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kegiatan menulis pada pembelajaran Bahasa Indonesia merupakan salah satu faktor penting keberhasilan siswa dalam memahami dan mengetahui suatu materi. Dalam kenyataanya, kegiatan menulis pada pembelajaran Bahasa Indonesia masih kurang diminati dan dipahami oleh siswa. Menurut hasil observasi, telah ditemukan permasalahan siswa dalam kegiatan menulis pada Standar Kompetensi Mengungkapkan informasi dalam berbagai bentuk paragraf (naratif, deskriptif, ekspositif). Dari bentuk-bentuk paragraf tersebut telah ditemukan siswa cenderung kurang dalam menulis paragraf eksposisi. Faktor yang memengaruhi adalah siswa belum bisa membedakan jenis paragraf eksposisi dengan paragraf lainnya, teknik pembelajaran yang diberikan guru masih berupa ceramah dan tekstual, dan siswa kurang bisa mengembangan ide pokok dari contoh yang telah diberikan. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) memberikan sebuah teknik pembelajaran yang baru sebagai bahan ajar guru dalam mengajarkan paragraf eksposisi, (2) memudahkan siswa dalam memahami dan menuliskan paragraf eksposisi yang baik dan benar sesuai dengan struktur, isi, dan ciri kebahasaan yang menjadi pembeda dengan paragraf yang lain, (3) mengetahui penerepan teknik CORE dalam pembelajaran menulis paragraf eksposisi. Penelitian ini berbentuk penelitian kualitatif. Objek penelitiannya adalah pembelajaran menulis eksposisi, subjek penelitiannya adalah siswa kelas X SMAN 1 Jiwan Madiun sejumlah 21 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan lembar kerja siswa. Dari penelitian ini diketahui bahwa penerapan teknik CORE (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) mampu menyelesaikan permasalahan siswa dalam menulis paragraf eksposisi. Pada kegiatan menghubungkan siswa terlihat lebih aktif mencari ide untuk dikembangkan dengan bertanya. Diikuti tahapan membangun ide pokok menjadi sebuah kerangka karangan yang sesuai deng struktur, isi, dan ciri bahasa paragraf eksposisi. Siswa lebih aktif bertanya pada saat menemukan kesulitan menulis. Guru mampu memberikan materi sesuai dengan rencana pembelajaran. Dari penelitian ini, 70% siswa mendapatkan nilai dengan kriteria sangat baik dalam menuliskan paragraf eksposisi sesuai dengan struktur, isi, dan ciri bahasa.
English Abstract
Writing activities on learning Indonesian is one important factor of student's success in understanding and knowing a material. In fact, writing activities on learning Indonesian is still less desirable and understood by students. According to the results of observation, has found the problems of students in writing activities on Competency Standards Express information in various forms of paragraphs (narrative, descriptive, expository). From the forms of the paragraph have been found students tend to be less in writing exposition paragraphs. The influencing factor is that students have not been able to distinguish the types of exposition paragraphs with other paragraphs, the teaching techniques given by teachers are still lectures and textual, and students are less able to develop the main idea of the given example. This study aims to: (1) provide a new learning technique as teacher teaching material in teaching exposition paragraph, (2) facilitate students in understanding and writing a good and correct exposition paragraph in accordance with the structure, content, and language characteristics that become differentiator with other paragraphs, (3) knowing the CORE technique's advance in learning to write an exposition paragraphThis research is in the form of qualitative research. The object of his research is learning exposition writing, the subject of research is the students of class X SMAN 1 Jiwan Madiun a number of 21 students. Data collection techniques used were observations, interviews, and student worksheets. From this research is known that application of CORE technique (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) able to solve student problem in writing exposition paragraph. In the activity of connecting students look more actively looking for ideas to be developed by asking. Followed the stages of building the main idea into a framework of essay that fit with the structure, content, and expository paragraph language character. Students are more actively asked when finding writing difficulties. Teachers are able to provide materials according to lesson plans. From this study, 70% of students get grades with very good criteria in writing exposition paragraphs according to the structure, content, and language characteristics.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2018/355/051806738 |
Uncontrolled Keywords: | teknik CORE, paragraf eksposisi, menulis, penerapan teknik Pembelajaran-CORE technique, exposition paragraph, writing, application of techniqueLearning |
Subjects: | 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 808 Rhetoric and collections of literary texts from more than two literatures > 808.6 Rhetoric of letters |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | soegeng Moelyono |
Date Deposited: | 30 Oct 2019 01:47 |
Last Modified: | 18 May 2022 02:41 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166437 |
Text
Rizal Ariffin.pdf Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |