Ni’mah, Athiyyatun (2018) Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks menulis Cerita Pendek Melalui Model Concept Sentence Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 17 Malang Tahun Ajaran 2015/2016. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Permasalahan dalam penelitian ini adalah siswa kurang mampu menemukan ide-ide dan mengembangkannya menjadi cerita pendek. Di samping itu, siswa memiliki kelemahan dalam mengidentifikasi struktur teks cerita pendek yang terdiri atas orientasi, komplikasi, dan resolusi sehingga berpengaruh terhadap kemampuan siswa dalam menyusun teks ulasan. Model concept sentence dipilih sebagai alternatif untuk mengatasi permasalahan yang dialami oleh siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan menulis teks cerita pendek siswa kelas VII SMP Negeri 17 Malang dengan menggunakan model concept sentence. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK). PTK dimaksudkan untuk meningkatkan kemampuan menulis teks cerita pendek melalui model concept sentence. Subjek penelitian adalah siswa kelas VII B SMP Negeri 17 Malang yang berjumlah 32 siswa terdiri atas 16 siswa laki-laki dan 16 siswa perempuan. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Hasil penelitian ini menunjukkan pada siklus pertama nilai rata-rata menjadi 74,21 dari 22 siswa tuntas KKM dan 10 siswa belum tuntas KKM dengan persentase ketuntasan 69%. Adapun pada siklus kedua rata-rata nilai siswa menjadi 89,21 dari 32 siswa tuntas KKM dengan presentase kelulusan 100%. Peningkatan skor penulisan teks cerita pendek melalui model concept sentence merupakan hasil dari perbaikan-perbaikan yang dilakukan oleh peneliti bekerjasama dengan guru mitra. Model dalam penelitian ini perlu diterapkan pada siswa terkait menulis teks cerita pendek melalui model concept sentence.
English Abstract
The problem of this research is the fact that students are unable to find ideas and develop them into short stories well. Apart from that, they have a weakness in identifying the structure of short story texts which consists of orientation, complication and resolution, thus influencing their skills in arranging the review text. The concept sentence model is used as an alternative in solving the problem experienced by the students. The aim of this research is to increase the short story writing skills of grade VII students at Public Junior High School 17 Malang using the concept sentence model. The type of study used is classroom action research. It is used to increase the short story writing skills using the concept sentence model. The subject of this research is the students of the VII B class at Public Junior High School 17 Malang, with the total of 32 students, consisting of 16 boys and 16 girls. There are two cycles in this research. The results of this research show that in the first cycle, the average score is 74,21 with 22 students exceeding the passing grade and 10 failing, so the passing percentage is 69%. Then, in the second cycle, the students’ average score is 89,21, with 32 students exceeding the passing grade, so the passing percentage is 100%. The increase of scores in writing short story texts using the concept sentence model is the result of revisions done by the researcher as well as the partmer teacher. To conclude, the concept sentence model in this research should be implemented to students in writing short stories.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2018/329/051806712 |
Uncontrolled Keywords: | Pembelajaran Menulis, Cerita Pendek, Concept Sentence-Writing Class, Short Stories, Concept Sentence |
Subjects: | 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 808 Rhetoric and collections of literary texts from more than two literatures > 808.6 Rhetoric of letters |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | soegeng Moelyono |
Date Deposited: | 31 Oct 2019 03:00 |
Last Modified: | 18 May 2022 02:21 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166368 |
Text
Athiyyatun Ni’mah.pdf Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |