Sania, Widyan Rahma (2018) Teacher’s Strategies in Teaching English Class XI IPA D4 at SMAN 3 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Bahasa Inggris adalah pelajaran yang penting yang harus di berikan di setiap jenjang pendidikan di sekolah. Guru bahasa Inggris harus memiliki teknik yang baik untuk mengajar dengan cara yang bagus dalam mencapai keberhasilan pada proses pembelajaran. Untuk memecahkan masalah tersebut, guru bahasa Inggris mempunyai beberapa strategi. Penelitian ini bertujuan untuk meneliti strategi yang digunakan oleh guru dan bagaimana media yang diterapkan. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif yang akan menemukan informasi tentang bagaimana teknik yang digunakan guru dalam pengajaran Bahasa Inggris. Subjek yang diteliti disini adalah guru bahasa Inggris dan 30 siswa kelas XI IPA D4. Hal ini digunakan untuk menggali informasi terkait teknik yang digunakan guru dalam pembelajaran. Penelitian ini menggunakan dua instrumen, wawancara dan lembaran informasi. Penemuan menunjukkan bahwa guru menggunakan beberapa strategi dalam proses pembelajaran. Berdasarkan teori Crooks and Chaudron, guru bahasa Inggris menggunakan teknik pemanasan, pengaturan, organisasional, tanya jawab, dikte, menyalin, pemindahan informasi, pertukaran informasi, persiapan, mengecek, mengidentifikasi, tanya jawab, diskusi, pengulangan, dan permainan. Selain itu, media pembelajaran yang digunakan oleh guru adalah permainan dan presentasi. Permainan “Kahoot” sebagai media permainan di dalam pengajaran bahasa Inggris. Peneliti menyimpulkan bahwa guru bahasa Inggris lebih banyak menggunakan teknik bebas di kelas. Penelitian ini diharapkan memberikan informasi untuk guru bagaimana teknik mengajar yang baik. Serta untuk peneliti selanjutnya, penelitian ini juga berguna sebagai referensi untuk melakukan penelitian yang lebih baik dan dengan menggunakan instrumen yang berbeda di pengumpulan data.
English Abstract
English is an important subject that should give in every level of school. The English teacher must have a good strategy to teach in a good way in order to reach the goal in teaching learning process. In order to solve the problem, the English teacher uses specific teaching strategies. This study aims at finding the teaching strategies used by the English teacher while teaching English and what teaching media are used by English teacher in teaching English. This study employed a qualitative research design which found the information about what the teacher strategies are used by the teacher in teaching English. The participants were an English teacher and 30 students of XI IPA D4. It was used to obtain the information relation to dig deeper study which focuses on the teaching strategies used by the teacher in teaching English. The study used some instruments, they were interview guide and observation checklist. The second instruments is observation checklist. The findings showed the teacher used some strategies in teaching English, based on the theory Crooks and Chaudron the English teacher used the warm up, setting, organizational, question and answer display, dictation, copying, information transfer, information exchange, preparation, checking, identification, interview, discussion, review, games, wrap up. Then, the teaching media that were used by the teacher were games and presentation. Book and dictionary as a teaching aid and “Kahoot game” as the games in teaching English. Those techniques are helped the teacher to make the students more understand the lesson while teaching learning process. The researcher concludes that the teacher mostly employed free technique in class XI IPA D4. Based on the finding, the researcher expects that this study was beneficial for English teacher to use good strategies during the lesson and for the further researchers, this study will also be usefull as a refference to conduct a better research with different instrument on data collection.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2018/358/051806741 |
Uncontrolled Keywords: | Strategi, tehnik pengajaran, proses pengajaran, dan media pembelajaran-Strategy, teaching strategy, teaching process, teaching media |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 17 Oct 2019 01:31 |
Last Modified: | 18 May 2022 01:52 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166328 |
![]() |
Text
Widyan Rahma Sania.pdf Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |