Rahma, Amalia (2018) Readability Levels In The Reading Texts Of Pathway To English For 11th Grade Students Of Senior High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Keterampilan membaca bahasa Inggris adalah salah satu dari empat keterampilan wajib yang harus dikuasai oleh seorang pelajar bahasa Inggris. Guru bahasa Inggris dan siswa sering mengandalkan buku teks bahasa Inggris sebagai panduan bagi guru untuk mengajar bahasa Inggris, dan juga bagi siswa untuk belajar bahasa Inggris. Namun, masih ada banyak siswa yang menghadapi kesulitan untuk memahami teks bahasa Inggris di buku teks sepenuhnya karena hambatan bahasa atau kurangnya pemahaman kosakata. Agar siswa dapat memahami teks bacaan, pembacaan dan kosakata/kepadatan leksikal dari teks-teks ini harus setara dengan kemampuan siswa untuk memahami teks bacaan. Keterbacaan sumber dan gaya bahasa yang ditemukan dalam membaca teks dari buku pelajaran juga tergantung pada bagaimana para guru memilih teks membaca untuk tujuan pengajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat keterbacaan dan kerapatan leksikal dari buku teks Pathway To English dan melihat apakah cocok untuk siswa kelas XI SMA. Panjang kalimat, kerumitan tata bahasa, dan kepadatan kosakata adalah faktor yang menentukan seberapa mudah suatu teks bacaan dapat dibaca. Kedua rumus kerapatan leksikal yang dirancang oleh Ure dan rumus Flesch Reading Ease digunakan untuk menghitung kerapatan leksikal dan tingkat keterbacaan buku teks ini. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kerapatan leksikal buku teks ini adalah 53,76%, yang artinya cukup padat secara leksikal, dan skor keterbacaan buku teks ini adalah 57,71, yang berarti bahwa tingkat kesulitan buku ini Cukup Sulit tetapi juga masih sangat cocok untuk dipelajari siswa kelas X hingga XII SMA.
English Abstract
English reading skill is one of the compulsory four skills an English learner should master. English teachers and students often rely on English textbooks as a guidance for teachers to teach English with, and for the students to learn English from. However, many students still face difficulties to wholly comprehend English texts in their textbooks because of language barriers or lack of vocabulary understanding. For the students to be able to comprehend a reading text, the readability and vocabulary/lexical density of these texts should be on par with the students’ levels of ability to understand reading texts. The readability of the sources and language styles found in reading texts of the textbooks also depend on how the teachers select them for teaching purposes. The aim of this research is to find out the readability and lexical density of Pathway To English textbook and see whether it is suitable for 11th grade senior high school students. Sentence lengths, grammatical complexity and vocabulary density are factors that determine how readable a reading text is. A lexical density formula devised by Ure and the Flesch Reading Ease formula are both used to calculate the lexical density and readability level of this textbook. The result of this research shows that the lexical density of this textbook is 53.76%, meaning that it is moderately lexically dense, and the readability score of this textbook is 57.71, meaning that the difficulty level of this textbook is Fairly Difficult but also still very suitable for 10th to 12th grade students to study English language from.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2018/363/051807478 |
Uncontrolled Keywords: | Bahan bacaan, analisis konten, buku teks, kerapatan leksikal, tingkat keterbacaan / Reading materials, content analysis, textbook, lexical density, readability level |
Subjects: | 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English > 421.55 Standard British spelling and pronunciation |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 22 Oct 2019 06:54 |
Last Modified: | 05 Jul 2022 03:14 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166317 |
Text
Amalia Rahma.pdf Download (7MB) |
Actions (login required)
View Item |