Yunita, Iis (2018) Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Strategi Survey-Question-Read-Recite-Review (Sq3r) Pada Siswa Kelas Vii Smp Diponegoro Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Latar belakang penelitian ini adalah kemampuan menulis puisi siswa kelas VII A SMP Diponegoro masih rendah. Berdasarkan wawancara dengan guru mata pelajaran bahasa Indonesia siswa mengalami banyak kesulitan dalam menulis puisi antara lain kesulitan dalam memahami unsur puisi, kesulitan memilih diksi yang puitis dan kesulitan dalam menggunakan bahasa figuratif. Penerapan strategi SQ3R pada pembelajaran dilakukan sebagai alternatif untuk mengatasi permasalahan yang dihadapi siswa dalam menulis puisi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). PTK merupakan bentuk penelitian dengan melakukan tindakan tertentu agar dapat memperbaiki dan meningkatkan praktik pembelajaran. Pada penelitian ini penggunaan metode PTK bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa kelas VII A SMP Diponegoro Batu melalui strategi SQ3R. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus dan masing-masing siklus dilaksanakan dalam dua pertemuan pembelajaran. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII A SMP Diponegoro Batu berjumlah 22 siswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa hasil belajar menulis puisi siswa mengalami peningkatan di setiap siklusnya. Berdasarkan hasil tes menulis puisi nilai rata-rata kemampuan menulis puisi siswa pada studi pendahuluan sebesar 65,45 dengan persentase ketuntasan sebesar 27,27% mengalami peningkatan pada siklus I sebesar 69,31 denganpersentase ketuntasan sebesar 50% dan pada siklus II nilai rata-rata meningkat sebesar 77,72 dengan persentase ketuntasan sebesar 100%. Berdasarkan hasil penelitian tersebut maka dapat disimpulkan bahwa penerapan strategi SQ3R dapat meningkatkan kemampuan menulis puisi.
English Abstract
The background of this research is the fact that the poetry writing skills of class VII A students at Diponegoro Junior High School is still low. Based on an interview with the Indonesian language teacher, students experience many troubles in writing poetry, such as in understanding the poetry elements, in choosing the poetic dictions, and in using figurative language. The implementation of the SQ3R strategi in learning is used as an alternative to solve the students’ problems in writing poetry. The method used in this study is classroom action research. It is a type of research where the researcher does a particular action to fix and to increase the practice of learning. In this study, the aim of the classroom action research is to increase the poetry writing skills of class VII A students at Diponegoro Junior High School Batu using the SQ3R strategy. There are two cycles in this research, and each cycle is done in two class meetings. The subject of this research is the students of class VII A at Diponegoro Junior High School Batu, with the total of 22 students. The results of this research show that the scores of the students in writing poetry increases in each cycle. Based on the poetry-writing test results, the average score of the students in writing poetry in the preliminary study is 65,45 with the passing percentage of 27,27%. An increase happened in the first cycle, with the average score of 69,31 and the passing percentage of 50%. In the second cycle, the average score increased to become 77,72 with the passing percentage of 100%. Based on this research, the writer concludes that the SQ3R strategy can increase the students’ skills in writing poetry.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2018/374/051807489 |
Uncontrolled Keywords: | penelitian tindakan kelas, menulis, puisi, strategi SQ3R / classroom action research, writing, poetry, SQ3R strategy |
Subjects: | 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 808 Rhetoric and collections of literary texts from more than two literatures > 808.1 Rhetoric of poetry |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 28 Oct 2019 06:30 |
Last Modified: | 05 Jul 2022 02:55 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166284 |
Text
Iis Yunita.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |