Lestari, Oktarini Dwi (2018) Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Berita Melalui Strategi Survey Question-Read-Recite-Review (Sq3r) Pada Siswa Kelas Viii Smp Ahmad Yani Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Permasalahan dalam penelitian ini adalah siswa merasa kesulitan mengembangkan ide dan pembentukan struktur kalimat menjadi teks berita dengan memperhatikan strutur penulisan. Strategi SQ3R dipilih sebagai alternatif untuk mengatasi permasalahan yang dialami oleh siswa. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menulis Teks Berita siswa kelas VIII SMP Ahmad Yani Batu melalui strategi SQ3R. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). PTK ini dimaksudkan untuk meningkatkan kemampuan menulis teks berita siswa kelas VIII SMP Ahmad Yani Batu melalui strategi SQ3R. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus dan yang menjadi subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII A SMP Ahmad Yani Batu yang berjumlah 20 orang. Hasil penelitian menunjukkan nilai rata-rata kemampuan menulis teks berita siswa mengalami peningkatan. Nilai rata-rata pada tahap studi pendahuluan adalah 69,25 dari 5 siswa tuntas dan 15 siswa yang belum tuntas KKM., persentase ketuntasan pada studi pendahuluan yaitu 25%. Pada siklus I nilai rata-rata kelas adalah 73,75 dari 12 siswa tuntas dan 8 siswa belum tuntas KKM, persentase ketuntasan pada siklus I yaitu 60%. Selanjutnya pada siklus II nilai rata-rata kelas adalah 82.25 dari 20 siswa yang tuntas KKM, persentase ketuntasan pada siklus II yaitu 100%. Terjadinya peningkatan hasi siswa dalam menulis teks berita ini tidak terlepas dari hasil refleksi yang dilakukan oleh guru mitra dan peneliti untuk mencapai target yang diinginkan.
English Abstract
The problem of this research is the condition where students have trouble developing ideas and forming sentence structures into news texts and taking note of the writings’ structures. The SQ3R strategy is used as an alternative to solve the students’ problems. The aim of this research is to increase the news text writing skills of grade VIII students at Ahmad Yani Junior High School Batu using the SQ3R strategy. The type of research used in this study is the classroom action research. The purpose of this method is to increase the news text writing skills of the grade VIII students at Ahmad Yani Junior High School Batu using the SQ3R strategy. There are two cycles in this research, and the subject of this research is the grade VIII students at Ahmad Yani Junior High School Batu, with the total of 20 students. The results of this research show that the students average score of news text writing skills have increased. The average score at the preliminary stage is 69,25, with 5 students exceeding the passing grade, and 15 failing. So, the passing percentage is 25%. In the first cycle, the class’s average score is 73,75, with 12 students exceeding the passing grade, and 8 failing, thus the passing percentage is 60%. Then, in the second cycle, the class’s average score is 82.25 with 20 students exceeding the passing grade, making the passing percentage 100%. The increase of the students’ results in writing news text is because of the reflections done by the partner teacher and the researcher to reach the target aimed.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2018/372/051807487 |
Uncontrolled Keywords: | Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Strategi SQ3R, Teks Berita, Siswa Kelas VIII / Classroom Action Research, SQ3R Strategy, News Text, Grade VIII Students |
Subjects: | 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 808 Rhetoric and collections of literary texts from more than two literatures > 808.6 Rhetoric of letters |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 28 Oct 2019 08:01 |
Last Modified: | 05 Jul 2022 02:54 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166283 |
Text
Oktarini Dwi Lestari.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |