Multimodal Discourse Analysis on Mercedes- Benz Video Advertisement Grow Up: Trailer.

Harjanto, Tito Maulana (2018) Multimodal Discourse Analysis on Mercedes- Benz Video Advertisement Grow Up: Trailer. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Analisis wacana adalah studi tentang penggunaan bahasa di luar kalimat. Multimodal pada iklan menganjurkan penggunaan moda komunikasi yang berbeda pada suatu iklan. Mercedes-Benz membuat sebuah iklan yang menarik karena tidak hanya bergantung pada produk, tetapi menunjukkan konflik sosial dan kejadian yang terjadi di kehidupan. Peneliti melakukan penelitian ini untuk menemukan kemungkinan konseptualisasi pada iklan video Mercedes-Benz Grow Up: Trailer. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif karena data dari penelitiaan ini berupa teks terutama diskursi dari iklan. Sumber data dari penelitian ini adalah sebuah video yang dipublikasikan pada Maret 2017 oleh kanal YouTube Mercedes- Benz berjudul Grow Up: Trailer. Video berdurasi satu menit ini diarahkan oleh Gustav Johansson. Data dari penelitian ini berupa 20 (dua puluh) gambar yang ditangkap dan diperiksa menggunakan teori Kress dan van Leeuwen pada bahasa visual. Hal ini terdiri dari arti ideasional, arti interpersonal, dan arti tekstual. Hasil dari penelitian ini adalah terdapat kemungkinan konseptualisasi, sebagaimana dapat ditarik pernyataan sebagai berikut: (1) “Ini waktunya untuk berkembang dengan mengendarai Mercedes-Benz.”, (2) “Kendarai Mercedes- Benz, kau akan menjadi dewasa.”, (3) “Jadilah dewasa, kendarai mobil sedan.”. Mercedes-Benz mengingatkan masyarakat mengenai konsep dari kesuksesan, sekaligus mempromosikan dan menciptakan gaya hidup secara bersamaan. Masyarakat secara tidak sadar akan berpikir jika mereka menggunakan produk Mercedes-Benz, mereka akan menjadi seorang pria dewasa, seorang pekerja keras, seorang yang memiliki tata krama, serta seorang yang sopan. Untuk peneliti selanjutnya, disarankan untuk menambahkan data serta menggunakan objek seperti film, lagu, dan iklan dari sumber lainnya. Juga disarankan untuk membandingkan beberapa iklan untuk mengetahui bahwa bentuk iklan berbeda satu dengan yang lain bagaimanapun bahasanya, serta untuk menyediakan banyak pengetahuan mengenai diskursi kepada pembaca.

English Abstract

Discourse analysis is the study of language use beyond the level of sentences. Multimodality in advertising suggests the use of different communicative modes in a single advertisement. Mercedes-Benz made an interesting advertisement that does not merely rely on the product, but it shows social conflicts and moments that happen in daily life. The writer conducted this study to find possible conceptualization in Mercedes-Benz video advertisement Grow Up: Trailer. This study used qualitative research because the data of this research are in form of texts especially the discourse of advertisement. The data source in this research is a video published at March 2017 by Mercedes-Benz YouTube channel entitled Grow Up: Trailer. It is one minute length video directed by Gustav Johansson. The data in this research are 20 (twenty) screen-captured images taken from the video and examined using Kress and Leeuwen’s theory on visual grammar. It consists of ideational meaning, interpersonal meaning, and textual meaning. The result of this research found that there was possible conceptualization, as it can be inferred with statements withdrawn from the data as follows: (1) “It is time to grow up by driving Mercedes-Benz.”, (2) “Drive Mercedes-Benz, you will be an adult.”, and (3) “Be a man, drive sedan.”. Mercedes-Benz seems to remind people about the concept of success, as well as promoting and creating lifestyle at the same time. People become unconsciously think if they use Mercedes-Benz product, they will become a gentleman, a hard worker, someone who has manners, and someone who is respectful. For the next researchers, it is suggested to include more data and use different objects like movies, songs, and advertisements from any different sources. It is also suggested to compare more advertisements to figure out how actually certain types of advertisements are different from another type in terms of its language and to provide the reader a lot of useful knowledge in understanding a discourse.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/400/051811486
Uncontrolled Keywords: Multimodal, Analisis Wacana, Bahasa Visual, Iklan, Mercedes- Benz / Multimodal, Discourse Analysis, Visual Grammar, Advertisement, Mercedes-Benz
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 04 Nov 2019 01:48
Last Modified: 11 Jan 2022 04:27
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166236
[thumbnail of Tito Maulana Harjanto.pdf]
Preview
Text
Tito Maulana Harjanto.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item