“Pengaruh Penggunaan Instant Messaging LINE sebagai Media Komunikasi Internal terhadap Sense of Community Anggota Indonesian Youth Oppurtunities in International Networking (IYOIN) local chapter Malang

Velayati, Kisha Pricela (2018) “Pengaruh Penggunaan Instant Messaging LINE sebagai Media Komunikasi Internal terhadap Sense of Community Anggota Indonesian Youth Oppurtunities in International Networking (IYOIN) local chapter Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan instant messaging LINE sebagai media komunikasi internal terhadap sense of community anggota Indonesian Youth Oppurtunities in International Networking (IYOIN) local chapter Malang. Berangkat dari teori media richness pada penggunaan instant messaging dalam konteks organisasi. Metodelogi yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif eksplanatif dengan teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner yang disebarkan pada sampel yang berjumlah 31 responden yang merupakan seluruh dari populasi penelitian. Sehingga teknik analisis data menggunakan analisis regresi linier sederhana untuk menguji pengaruh dari dua variabel. Hasil penelitian menunjukkan nilai t-hitung > t-tabel atau 3.848 > 2.045 dengan taraf signifikansi 5%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa H₀ ditolak dan H₁ diterima yang berarti terdapat pengaruh yang signifikan antara variabel instant messaging berdasarkan teori media richness terhadap variabel sense of community anggota IYOIN local chapter Malang. Berdasarkan teori media richness membuktikan bahwa instant messaging memiliki tingkat kekayaan rendah dibanding komunikasi melalui tatap muka dari aspek umpan balik, mengamati secara langsung sikap, isyarat verbal dan non-verbal serta bahasa alami lawan bicara.

English Abstract

This study determine the effect of the use of instant messaging LINE as an internal communication channel on the sense of community of Indonesia Youth Oppurtunities in International Networking (IYOIN) members local chapter Malang. Start out from the media richness theory on the utilization of instant messaging within the organizational context. The methodology used in this research is explanative quantitative research and using questionnaires as a data collection technique distributed in a sample of 31 respondents who are all part of the population. So the data analysis technique used is simple linear regression analysis to test the influence of two variables. The results showed the value of t-count> t-table or 3.848> 2.045 with a significance level of 5%. So it can be concluded that H₀ is rejected and H₁ accepted which means there is a significant influence between the instant messaging based on media richness theory variable to the sense of community variable IYOIN local chapter Malang member. Based on media richness theory proven that instant messaging has low level of richness compared face-to-face communication from feedback aspect, observing attitude directly, verbal and non-verbal cues and natural language of the other person.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2018/358/051805487
Uncontrolled Keywords: Komunikasi Internal, Instant Messaging, Sense of Community, Teori Media Richness.-Internal Commnication, Instant Messaging, Sense of Community, Media Richness Theory.
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.3 Social interaction within groups > 302.302 85 Computer aplications
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 05 Aug 2019 04:23
Last Modified: 14 Mar 2022 02:10
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/163909
[thumbnail of Kisha Pricela Velayati.pdf] Text
Kisha Pricela Velayati.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item