Strategi Nation Branding Cool Japan Dalam Meningkatkan Jumlah Wisatawan Inbound Asia Tenggara Sebagai Bagian Dari Upaya Menuju Jepang Sebagai Tourism-Oriented Country Tahun 2013 – 2017

Wijayanti, Nadia Arum (2018) Strategi Nation Branding Cool Japan Dalam Meningkatkan Jumlah Wisatawan Inbound Asia Tenggara Sebagai Bagian Dari Upaya Menuju Jepang Sebagai Tourism-Oriented Country Tahun 2013 – 2017. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

‘Cool Japan’ mengalami pembaruan wacana dan strategi yang mengarah kepada mendukung Jepang sebagai negara berbasis pariwisata sekaligus sebagai negara yang sanggup memberikan solusi kreatif bagi tantangan-tantangan global. Negara-negara di kawasan Asia Tenggara kini dibidik sebagai target sumber wisatawan inbound sekaligus sebagai target diseminasi ‘Cool Japan’ sebagai bagian dari upaya mencapai tujuan nation branding Jepang. Hasil analisis menunjukkan bahwa dalam jangka waktu 2013-2017, strategi ‘Cool Japan’ yang dilakukan Jepang di sejumlah negara besar di kawasan Asia Tenggara sanggup memperkuat citra Jepang sebagai destinasi pariwisata yang atraktif sekaligus sebagai negara yang inklusif, kreatif, dan ramah. Tidak hanya itu, terjadi peningkatan minat kunjungan dan jumlah wisatawan inbound Asia Tenggara secara signifikan menuju ke Jepang. Hal tersebut tentunya memberikan manfaat bagi Jepang baik secara ekonomi maupun politik.

English Abstract

‘Cool Japan’ is currently experiencing renewal of strategy and discourse oriented to support Japan as a tourism-oriented country, as well as a country which provides creative solutions to the world’s challenges. Major countries in Southeast Asia are currently targeted by Japanese tourism for their increase in inbound tourism number as well as target to disseminate ‘Cool Japan’ as a part of Japanese’ objective in nation branding. The analysis result shows that during the period of 2013 to 2017, ‘Cool Japan’ strategy disseminated in Southeast-Asia’s major countries has led into significant increase in the number of Southeast-Asian inbound tourists. It doesn’t just stop there, the new ‘Cool Japan’ strategy manage to form an image of Japan that is an inclusive, creative, and a friendly country worth visiting as a tourism destination. This grants Japan benefits both economically and politically.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2018/960/051811790
Uncontrolled Keywords: Jepang, nation branding, Cool Japan, pariwisata Jepang, citra Jepang, tourism-oriented country, Asia Tenggara Japan, nation branding, Cool Japan, Japan tourism, Japan image, tourism-oriented country, Southeast Asia
Subjects: 300 Social sciences > 338 Production > 338.4 Secondary industries and services > 338.47 Services and specific products > 338.479 1 Services and specific products (Geography and travel)
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Hubungan Internasional
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 18 Jun 2019 07:18
Last Modified: 25 Oct 2021 02:55
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/163841
[thumbnail of RR. Nadia Arum Wijayanti.pdf]
Preview
Text
RR. Nadia Arum Wijayanti.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item