Strategi Gastrodiplomasi Pemerintah Peru Tahun 2008 -2016

Hening, Saga Ilalang (2018) Strategi Gastrodiplomasi Pemerintah Peru Tahun 2008 -2016. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Gastrodiplomasi merupakan salah satu bentuk diplomasi kontemporer dalam menghadapi isu non-tradisional, yang juga merupakan bagian dari diplomasi publik. Gastrodiplomasi ini menggunakan makanan tradisional suatu negara sebagai alat untuk melakukan diplomasi tanpa adanya paksaan. Pada tahun 2008, Peru mulai melakukan gastrodiplomasi dengan mengangkat tema Cocina Peruana Para El Mundo lalu pada tahun 2011 mengangkat kampanye Marca Peru dan pencapainnya terlihat pada tahun 2016, Peru menjadi tuan rumah 2ND UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism. Strategi gastrodiplomasi yang dilakukan oleh pemerintah Peru ini memiliki tujuan utama yaitu agar Peru lebih diakui oleh dunia internasional dan dikenal sebagai sebuah negara melalui budaya serta kuliner khasnya. Selain dari pemerintah pusat, strategi gastrodiplomasi ini juga melibatkan peran aktor non-negara dan industri swasta dalam mempromosikan kuliner tradisional Peru.

English Abstract

Gastrodiplomacy is one of contemporary diplomacy in confront non traditional issue, which is also a part of public diplomacy. This gastrodiplomacy utilize traditional food as a tool to conduct diplomacy without any coercion. Peru started the gastrodiplomacy with the theme Cocina Peruana Para El Mundo in 2008 and Marca Peru in 2011. This results to Peru successfully host 2ND UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism on 2016. The gastrodiplomacy efforts done by Peru‟s government have a main purpose for Peru to be recognized and known as a state through its culture and the culinary. Apart from the government, this gastrodiplomacy efforts also involves the role of non state actor and private industry in promoting Peruvian traditional culinary.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2018/989/051812238
Uncontrolled Keywords: Gastrodiplomasi, Diplomasi Publik, Strategi Pemerintah, Peru, Cociana Peruana Para el Mundo, Marca Peru, 2ND UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism.-Gastrodiplomacy, Public Diplomacy, Strategi Pemerintah, Peru, Cociana Peruana Para el Mundo, Marca Peru, 2ND UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism.
Subjects: 300 Social sciences > 327 International relations > 327.2 Diplomacy > 327.209 85 Diplomacy (Peru)
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Hubungan Internasional
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 15 Aug 2019 02:13
Last Modified: 15 Aug 2019 02:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/163697
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item