Rizaldi, Rismal Akbar (2018) Tahfidz as Communication (Komunikasi Instruksional Perspektif Islam di Ma’had Tahfizhul Qur’an). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Peranan institusi ulama dan masjid penyambung komunikasi serta aspek pengawasan syariah yang menjadi penunjang kehidupan muslim. Dalam penerapannya, pondok pesantren memiliki tradisi yang menjadi identitas bagi lembaga itu sendiri. Tradisi pesantren adalah sistem pendidikan islam yang tumbuh sejak awal kedatangan islam di Indonesia. Pesantren adalah sistem pendidikan tradisional khas Indonesia yang secara historis sosiologis telah mengakar sebagai subkultur dalam bangunan budaya Indonesia. Sistem pembelajaran yang diterapkan oleh pondok pesantren memang cenderung berbeda dibandingkan dengan sistem pembelajaran yang banyak diterapkan oleh instansi pendidikan yang tidak berbasis islam. Adapun yang membedakan disini antara lain adalah pada sistem pengajaran dan kajian ilmu yang diajarkan. Berbeda dengan sistem pendidikan yang ada di dalam pondok pesantren, walaupun kajian sistem pendidikan konvensional yang diterapkan pada umumnya juga diterapkan pada sekolah yang berbasis agama yang mungkin dimiliki oleh sebuah pondok pesantren, seperti madrasah tsanawiyah ataupun aliyah, namun ketika santri sudah kembali ke dalam pondok pesantren, sistem penerapannya berbeda. Dalam penelitian ini, penulis berfokus pada proses komunikasi instruksional dalam pendidikan pondok pesantren melalui perspektif Islam, dikarenakan pondok pesantren merupakan lembaga pendidikan yang berbasis agama Islam.
English Abstract
The role of ulama institutions and mosques connecting communication and aspects of Islamic supervision that support the Muslim life. In its application, pesantren has a tradition that becomes an identity for the institution itself. The tradition of pesantren is the Islamic education system that grew since the early arrival of Islam in Indonesia. Pesantren is a traditional Indonesian education system that historically has been sociologically rooted as a subculture in Indonesian cultural buildings. The learning system applied by pesantren pondok is tend to be different compared to the learning system that is widely applied by educational institutions that are not based on Islam. The distinguishing here among others is on the system of teaching and science studies are taught. In contrast to the existing educational system within the boarding school, although the study of conventional education system applied in general is also applied to religious schools that may be owned by a boarding school, such as madrasah tsanawiyah or aliyah, but when the students are back into the boarding school , the application system is different. In this study, the authors focus on instructional communication process in boarding school education through Islamic perspective, because boarding school is an educational institution based on Islam.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIS/2018/489/051806810 |
Uncontrolled Keywords: | Pondok Pesantren, Komunikasi Instruksional, Perspektif Islam-Islamic Boarding School, Instructional Communication, Islamic Perspective |
Subjects: | 200 Religion > 297 Islam, Babism, Bahai Faith > 297.1 Sources of Islam |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 23 Apr 2019 01:43 |
Last Modified: | 21 Oct 2021 07:31 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/163258 |
![]() |
Text
Rismal Akbar Rizaldi.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |