The Effect of Green Marketing on Brand Image and Consumer Purchase Decision (Study at Starbucks Café Ubud)

Dwipamurti, I Gusti Agung Nanda (2018) The Effect of Green Marketing on Brand Image and Consumer Purchase Decision (Study at Starbucks Café Ubud). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk (1) menjelaskan pengaruh Pemasaran Hijau terhadap Citra Merek (2) menjelaskan pengaruh Pemasaran Hijau terhadap Keputusan Pembelian, (3) menjelaskan pengaruh Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian. Jenis penelitian ini adalah explanatory research dengan pendekatan kuantitatif. Variabel penelitian adalah Pemasaran Hijau, Citra Merek, dan Keputusan Pembelian. Kriteria populasi dalam penelitian ini adalah (1) Responden konsumen dengan usia 18-35 tahun, (2) Pelanggan Starbucks Ubud atau pernah membeli produk di Starbucks Ubud, dan (3) Responden yang memahami tentang Starbucks Green Marketing. Teknik pengambilan sampel untuk penelitian ini adalah menggunakan purposive sampling dan metode pengumpulan data dengan menyebarkan kuesioner kepada 118 responden sesuai dengan kriteria populasi. Analisis data menggunakan analisis deskriptif dan analisis jalur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Pemasaran Hijau memiliki pengaruh yang signifikan terhadap Citra Merek, (2) Pemasaran Hijau memiliki pengaruh yang signifikan terhadap Keputusan Pembelian, (3) dan Citra Merek memiliki pengaruh signifikan terhadap Keputusan Pembelian. Berdasarkan hasil penelitian ini, Starbucks diharapkan untuk lebih memperkuat citra merek Starbucks dengan lebih lanjut mempromosikan penggunaan tumbler, di mana minimisasi penggunaan gelas plastik dan kertas cangkir pada setiap produk akan lebih lanjut menunjukkan kegiatan lingkungan pro di mata konsumen dan dapat mengurangi penebangan pohon dan dapat mengurangi penggunaan bahan yang dapat mencemari lingkungan. Promosi yang dapat dilakukan adalah penambahan hari pada hari minum dan pengenaan diskon pada harga tumbler dan dengan mengintensifkan iklan tentang pentingnya tumbler untuk kelestarian lingkungan.

English Abstract

This research aimed to (1) explaining the effect of Green Marketing toward Brand Image (2) explaining the effect of Green Marketing toward Purchase Decision, (3) explaining the effect of Brand Image toward Purchase Decision. The type of this research is explanatory research with quantitative approach. The variables of the research are Green Marketing, Brand Image, and Purchase Decision. The criteria of population in this research are (1) Respondent consumer with 18-35 years old, (2) Consumer of Starbucks Ubud or have ever purchase product at Starbucks Ubud, and (3) Respondent that understand about Starbucks Green Marketing. The sampling technique for this research was using purposive sampling and the data collection method by spreading questionnaire to 118 respondents according to population criteria. Data analysis used descriptive analysis and path analysis. The results showed that (1) Green Marketing has significant influence toward Brand Image, (2) Green Marketing has significant influence toward Purchase Decision, (3) and Brand Image has significant influence toward Purchase Decision. Based on the results of this research, Starbucks is expected to further strengthen Starbucks brand image by further promoting the use of tumbler, where the minimization of the use of plastic cups and cup paper on each product will further show pro environmental activities in the eyes of consumers and can reduce the felling of trees and can reduce the use of materials that can pollute the environment. Promotions that can be done is the addition of a day on tumbler day and the imposition of a discount on the tumbler price and by intensifying the advertisement about the importance of tumbler for environmental sustainability.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIA/2018/643/051808429
Uncontrolled Keywords: Green Marketing, Brand Image, Consumer Purchase Decision dan Starbucks
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.802 General topics of marketing management
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Bisnis / Niaga
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 08 May 2019 06:21
Last Modified: 25 Oct 2021 06:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/162614
[thumbnail of I Gusti Agung Nanda Dwipamurti.pdf]
Preview
Text
I Gusti Agung Nanda Dwipamurti.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item