Balbed, MustafaAgilMuhamad (2014) Buyer-Supplier Relationship: Peranan Alih Pengetahuan Dalam Peningkatan Kreativitas Dan Inovasi (Studi Pada Usaha Garmen Di Bali). Doctor thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses kerjasama yang terjadi antara pengusaha garmen asing dan lokal di Bali dan proses alih pengetahuan yang terjadi selama proses kerjasama tersebut dalam meningkatkan kreativitas dan inovasi pengusaha garmen lokal di Bali. Sebuah desain penelitan kualitatif fenomenologis dipilih untuk menjelaskan pengalaman para pengusaha garmen di Bali dalam berkerjasama dengan para pengusaha garmen asing. Nilai manfaat yang diperoleh adalah peningkatankreativitas dan inovasipengusaha garmen di Bali melalui alih pengetahuandari pengusaha garmen asing. Penelitian ini menggunakan 5 informan pengusaha garmen lokal di Bali . Teknik analisis data menggunakan empat langkah Creswell yaitu: menemukan pernyataan-pernyataan penting dari informan, merumuskan makna dari pernyataan penting, mengelompokkan ke dalam tema, dan membuatdeskripsi lengkap mengenai tema. Hasil penelitian ini berupa model proses kerjasama antara pengusaha garmen asing dan lokal di Bali yang bercirikan informal, individual, transaksional, dan jangka panjang apabila terdapat kecocokan berdasarkan pengalaman hasil kerjasama. Terdapat 3 atribut kerjasama baru yang ditemukan yaitu: fleksibilitas, waktu, dan kesetaraan. Kemudian juga terdapat model proses alih pengetahuan dari pengusaha garmen asing kepada pengusaha garmen lokal di Bali yang berisi empat tahap yaitu: ide, informasi, pengetahuan, kreativitas dan inovasi yang juga merupakan hal baru yang belum ditemukan sebelumnya.
English Abstract
This study aims to determine the process of cooperation that occurs between the foreign and local garment entrepreneurs in Bali and the transfer of knowledge that occurs during the process of cooperation in enhancing creativity and innovation in the local garment entrepreneurs Bali. A phenomenological qualitative research design was chosen to describe the experience in Bali garment entrepreneurs in collaboration with the garment entrepreneurs asing. The benefits are the enhancement of creativity and innovation of Balinese garmen entrepreneurs through knowledge transfer about market and tren received from foreign garment entrepreneurs. This study used 5 of the Bali garment entrepreneurs as informants. The technique used in data analysis is a four step of Creswell, namely: find important statements from informants, formulate the meaning of an important statement, grouping into themes, and makes a complete description of the theme. The results of this research is a model of the process of cooperation between foreign and local garment entrepreneurs in Bali are characterized by informal, individual, transactional, and long-term if a match is made based on the experience in cooperation. There are 3 attributes newfound cooperation, namely: flexibility, time, and equality. Then there is also a model of the transfer of knowledge from a foreign garment entrepreneurs to the local garment entrepreneurs in Bali which contains four phases, namely: ideas, information, knowledge, creativity and innovation which is also a new thing that has not been encountered before.
Item Type: | Thesis (Doctor) |
---|---|
Identification Number: | DIS/658.403 8/BAL/b/2014/041501318 |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.4 Executive management |
Divisions: | S2/S3 > Doktor Kimia, Fakultas MIPA |
Depositing User: | Sugiantoro |
Date Deposited: | 09 Jul 2015 10:09 |
Last Modified: | 09 Jul 2015 10:09 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/160612 |
Actions (login required)
View Item |