Competitiveness of Indonesian Shrimp Export in Liberalized Market.

Wati, LinaAsmara (2013) Competitiveness of Indonesian Shrimp Export in Liberalized Market. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Indonesia memiliki wilayah perairan yang luasnya 81 persen dari total luas wilayah Indonesia, sehingga bukan tidak mungkin Indonesia bisa menguasai bisnis perikanan dunia. Perikanan adalah bisnis besar di Indonesia. Sebagai salah satu negara pengekspor udang terbesar di dunia, Indonesia juga mengandalkan pendapatan dari ekspor udang di pasar internasional. Untuk meningkatkan daya saing di pasar diliberalisasi, dalam kegiatan ekspor harus mengembangkan strategi untuk memaksimalkan keuntungan, konsumen dan menyediakan produk berkualitas baik. Mengingat bahwa keunggulan komparatif komoditi udang Indonesia di pasar diliberalisasi dapat menciptakan lapangan kerja dan menghasilkan pendapatan. Penelitian ini mencoba untuk membandingkan daya saing ekspor udang dari Indonesia dan Thailand ke Jepang dan pasar AS. Berlian Teori Porter, analisis ekonomi dan indeks RCA adalah indikator yang diterapkan dalam penelitian ini. Data sekunder dari jumlah ekspor, harga, dan total nilai ekspor udang 1989-2010 dikumpulkan untuk analisis. Hasil menunjukkan nilai RCA Indonesia lebih tinggi dari 1, yang menunjukkan competitiveness advantages dari ekspor udang Indonesia di pasar liberalisasi. Namun demikian, dibandingkan dengan Thailand, Indonesia masih relatif kurang beruntung. Analisis Porter Diamond menunjukkan bahwa industri udang Indonesia memiliki faktor yang lebih positif daripada faktor negatif (faktor yang mempengaruhi). Banyak faktor yang mempengaruhi ekspor udang Indonesia: Volume ekspor udang segar Indonesia dipengaruhi oleh perbedaan harga Thailand di pasar Jepang. Persyaratan kualitas setiap pasar importir mempengaruhi total ekspor udang Indonesia. Penelitian lebih lanjut untuk menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi daya saing ekspor udang di pasar bebas, membuat dan menganalisis factor-faktor lainnya untuk perumusan strategi kebijakan ekspor udang Indonesia di pasar diliberalisasi juga disarankan dalam kelanjutan penelitian ini agar dapat menjadikan sector perikanan (shrimp) lebih baik nantinya.

English Abstract

Indonesia has a vast 81 percent water area of Indonesia total area, thus it is not impossible that Indonesia could rule business world fisheries. Fishery is a major business in Indonesia. As one of worlds largest shrimp exporting countries, Indonesia also relies on revenues of shrimp exports in international markets. To enhance its competiveness in liberalized market, export activities must develop strategies to maximize profits, engage customers and provide good quality products. Given that a comparative advantage of Indonesian shrimp commodity in liberalized market can create jobs and generate incomes, this research attempted to compare competitiveness of shrimp export from Indonesia and Thailand to Japan and US markets. Porters Diamond ory, economics analysis and RCA index is indicator adopted in this research. Secondary data of total export, price, and total value export of shrimp from 1989 to 2010 were collected for analysis. results show RCA values of Indonesia were higher than 1, which indicates advantaged competitiveness of Indonesia shrimp exports in liberalized markets. Never less, compared with Thailand, Indonesia remained relatively disadvantaged. Analysis of Porters Diamond showed that Indonesia shrimp industry have more positive factors than negative factors (affecting factors). Many factors are affecting Indonesian export shrimp. For example, volume of Indonesian fresh shrimp export is influenced by difference price of Thais price in Japan market. Quality requirements of each importer market also affect total Indonesian shrimp export. Fur r researches to determine factors affecting competitiveness of export shrimp in liberalized market, make and analyze policy strategy formulation of Indonesian shrimp export in liberalized market are also advised.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/658.84/ASM/c/041310782
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing
Divisions: S2/S3 > Magister Ekonomi Pertanian, Fakultas Pertanian
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 14 May 2014 08:03
Last Modified: 14 May 2014 08:03
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/160024
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item