Developing Conscious Accounting Educators: A Theatrical Perspective

Kamayanti, Ari (2012) Developing Conscious Accounting Educators: A Theatrical Perspective. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

/Penelitian ini berpijak pada suatu keyakinan bahwa pendidikan akuntansi mengarah pada pencapaian obyektivitas yang terlalu berlebihan, dirancang untuk memuaskan korporasi dan pasar, serta didasarkan pada suatu konsepsi yang bebas nilai. Ketiga hal ini, yaitu maskulinitas, kolonisasi dan relativitas, membentuk ‘penjara` untuk pendidikan akuntansi. Penelitian ini bertujuan mengembangkan pendidik akuntansi yang memiliki kesadaran sehingga mampu membongkar ‘penjara` ini. Dalam rangka mengembangkan kesadaran pendidik akuntansi, dramaturgi intervensionisme digunakan sebagai metodologi. Penelitian ini menyediakan potret-potret perubahan yang dihadapi baik individu maupun institusi untuk mencapai kesadaran semacam ini. Dengan menggunakan perspektif teatrikal untuk memperkuat pemahaman tentang perubahan, penelitian ini mencoba tetap menjaga proses perubahan kesadaran tersebut tetap ‘hidup` kepada pembaca melalui diskursus dan dialog yang berfokus pada bahasa sebagai dasar analisis. Temuan mengindikasikan bahwa kesadaran berevolusi dari kesadaran rasional, kritis, intuitif dan lalu spiritual; yang akan membentuk kesadaran ‘diri`. Melalui refleksivitas, diajukan ide bahwa kesadaran diri tidak cukup untuk membuat perubahan holistik. Diperlukan suatu big bang kesadaran untuk membebaskan diri dan masyarakat secara keseluruhan.

English Abstract

/This study starts off with a belief that accounting education strives too much on reaching objectivity and is designed to satisfy corporations and market as well as built upon value free notion. se three beliefs make up a ‘cage` for accounting education namely masculinity, colonization and relativity respectively. This study aims to develop conscious accounting educators who will be able to break this ‘cage` in accounting education. In order to develop accounting educators` consciousness, dramaturgical interventionism is employed as methodology. It provides portraits of changes that individuals and institution must undergo to achieve this consciousness. By employing a atrical perspective to enhance understanding of change process, this study tries to keep process ‘alive` for its readers through continuing longitudinal discourse and dialogues, while focuses on language as analytical bases. findings suggest that consciousness evolve from rational, critical, intuitive and spiritual consciousness, that will make up a ‘self` consciousness. Through reflectivity, it is understood that self consciousness is not sufficient to perform a holistic change. A big bang of consciousness is needed to liberate self as well as society at its entirety.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/657/KAM/d/041201994
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 657 Accounting
Divisions: S2/S3 > Magister Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis
Depositing User: Endro Setyobudi
Date Deposited: 03 Aug 2012 10:30
Last Modified: 03 Aug 2012 10:30
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/159279
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item