Pelayanan Lembaga Sekolah Dasar di Kabupaten Lamongan

Djamil, Moch (2012) Pelayanan Lembaga Sekolah Dasar di Kabupaten Lamongan. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Lembaga pendidikan diyakini mempunyai tugas yang sangat penting untuk menyiapkan sumber daya manusia agar mampu bertindak sebagai agen perubahan dan transformasi sosial menuju terciptanya masyarakat yang positif serta lebih baik. Kualitas di dalam pendidikan sama pentingnya dengan kualitas dalam bidang bisnis, (Arcaro, 1995: 15). Pendidikan dasar bagi orang tua sekarang adalah suatu tahapan pendidikan yang penting, dimana nilai-nilai dasar anak mulai ditanamkan. Mereka beranggapan bahwa pendidikan dasar yang baik akan mempengaruhi perkembangan pemikiran anak selanjutnya. Dengan demikian para orang tua murid harus akan memasukkan anak-anaknya ke sekolah mana yang mengutamakan mutu penyelenggaraan pendidikan yang lebih baik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui karakteristik, tingkat pelayanan dan dapat memberikan arahan pengelolaan pendidikan dasar ke depan di Kabupaten Lamongan. Wilayah penelitian meliputi wilayah Kabupaten Lamongan yang mempunyai 27 kecamatan dengan batasan wilayah studi adalah hanya 5 kecamatan di Kabupaten Lamongan yaitu Kecamatan Lamongan, Babat, Kedungpring, Sugio, dan Sambeng. Hasil yang diperoleh adalah karakteristik pendidikan dasar secara umum jumlah lembaga pendidikan dasar di Kabupaten Lamongan adalah terbesar yaitu 74% dibandingkan dengan jumlah lembaga pendidikan menengah yaitu 16% untuk SMP/MTS dan 10% untuk SMK/SMA/MA. Sebagian besar tingkat pelayanan sekolah dasar negeri maupun swasta sudah memenuhi standar pelayanan minimal yang sesuai dengan Permendiknas nomer 15 tahun 2010. Proyeksi penduduk kelompok umur 7-12 tahun Kabupaten Lamongan Tahun 2015, mengalami pertumbuhan sebesar 17% dari tahun 2010 sehingga arahan pengelolaan pendidikan dasar di Kabupaten Lamongan adalah peningkatan kualitas, memenuhi jumlah lembaga, ruang kelas dan sarana lain yang belum memenuhi persyaratan minimal.

English Abstract

Education institution is trusted own a very important task to prepare human resources in order to be able to act as agents of change and social transformation leading to the positive and better society. The quality in education is as important as the quality in business field. (Arcaro, 1995:15) Now days, basic education for adults is an important education phase, in which basic value of children begin to be developed. They think that good basic education influences the growth of children`s way of thinking. So the students`parents must send their children into school that emphasize the quality in conducting the better education. The objective of this research is to identify the characteristic, the level of service and give the directive of basic education management in Lamongan regency in the future. The area of research is the area of Lamongan regency that consists of of 27 subdistricts with the limitation of study area only 5 subdistricts, namely Lamongan, Babat, Kedungpring, Sugio and Sambeng. The result of this research are the characteristic of the basic education in general, the number of institution of Basic Education in Lamongan regency is the biggest, namely 74 % compared with number of institution of Yunior High School, namely 16 % and 10 % for Senior High School. The most of service level of Basic Education Institution both state school and private school have met the minimum service standard which is match with the Regulation of Minister of National Education Number 15 – 2010. The projection of population growth age of 7 to 12 in Lamongan regency in 2015 grows 17% compared with in 2010 so the directive of basic education management is to improve the quality both the improvement of institution, classrooms and other infrastructures that have not met yet the minimum requirement.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/372.12/DJA/p/041201277
Subjects: 300 Social sciences > 372 Primary education (Elementary education) > 372.1 Organization and activities in primary education
Divisions: S2/S3 > Magister Teknik Elektro, Fakultas Teknik
Depositing User: Endro Setyobudi
Date Deposited: 01 Aug 2012 13:42
Last Modified: 01 Aug 2012 13:42
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/157288
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item