Naibaho, VeronikaHanna (2013) Improving Public Service Quality through Citizens’ Participation (A Case Study of Project Evaluation in Abdul Wahab Sjahranie General Hospital, Samarinda). Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Menurut Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009, Layanan Publik adalah kegiatan atau serangkaian kegiatan dalam konteks memenuhi kebutuhan akan layanan sesuai dengan hukum untuk setiap warga negara dan penduduk untuk barang, layanan, dan / atau layanan administrasi yang disediakan oleh publik. penyedia jasa. Di Indonesia, sebagian besar layanan publik disediakan oleh pemerintah. Masalah muncul ketika sektor publik dianggap monopoli dalam memberikan layanan. Karena kapasitas pemerintah dipertanyakan karena tidak memberikan layanan publik secara efektif dan efisien, pemerintah saat ini mengejar akuntabilitas dan demokrasi. Mereka ingin menciptakan tata kelola yang baik. Layanan publik adalah salah satu cara untuk mewakili kinerja pemerintah. Di sektor publik, penyedia layanan melalui pegawai negeri tingkat jalan berinteraksi dengan warga negara sebagai pengguna layanan. Akibatnya, menerapkan Peraturan Menteri Administrasi Reformasi Administrasi Nomor 13 Tahun 2009, sebagai alat untuk meningkatkan kualitas layanan publik melalui partisipasi warga negara, tetap menjadi aspek yang sangat penting di organisasi pemerintah seperti Rumah Sakit Abdul Wahab Sjahranie. Memanfaatkan metode kualitatif, penelitian ini mengidentifikasi, menggambarkan, dan menganalisis peningkatan kualitas layanan publik di Rumah Sakit Abdul Wahab Sjahranie dengan mengevaluasi pelaksanaan peraturan tersebut. Berdasarkan hasil prestasi, output proyek dicapai dan sejumlah perubahan positif telah diidentifikasi di rumah sakit. Implementasi metode ini juga relevan dengan kebijakan Pemerintah. Dampak dari implementasi metode ini tidak hanya dialami oleh pengguna layanan dengan memiliki layanan yang lebih transparan, tetapi juga oleh penyedia layanan sebagai kapasitas mereka ditingkatkan melalui pelatihan dan pendidikan. Komitmen rumah sakit dalam meningkatkan kualitas layanan publik diwakili melalui visi dan misi rumah sakit dalam mengejar keunggulan dalam penyediaan layanan. Akibatnya, implementasi proyek tetap berkelanjutan.
English Abstract
According to Law Number 25 Year 2009, public service is activities or series of activities in the context of meeting the need for services in accordance with the law for each citizen and resident for goods, services, and/or administrative services that are provided by public service providers. In Indonesia, most public services are provided by the government. Problems arise when public sectors are considered monopoly in delivering service. As the capacity of government is being questioned for not delivering public services effectively and efficiently, the government nowadays are pursuing for accountability and democracy. They want to create good governance. Public service is one way to represent government`s performance. In public sectors, service providers through the street-level civil servants interact with citizens as service users. Consequently, implementing State Minister of Administrative Reform Regulation Number 13 Year 2009, as a tool to improve public service quality through citizens` participation, remains a very important aspect in government organizations like Abdul Wahab Sjahranie hospital. Utilizing qualitative method, this research identifies, describes, and analyzes the improvements of public service quality in Abdul Wahab Sjahranie hospital by evaluating the implementation of the regulation. Based on the result of achievements, outputs of the project are achieved and a number of positive changes have been identified in the hospital. The implementation of the method is also relevant with the government`s policy. Impact from the implementation of the method is not only experienced by the service users by having a more transparent service, but also by the service providers as their capacity enhanced through training and education. The hospital commitment in improving public service quality is represented through the vision and mission of the hospital in pursuing excellence in service provision. Consequently, the implementation of the project remains sustainable.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | TES/362.11/NAI/i/041300158 |
Subjects: | 300 Social sciences > 362 Social problems of and services to groups of people > 362.1 People with physical illnesses |
Divisions: | S2/S3 > Magister Ilmu Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Administrasi |
Depositing User: | Endro Setyobudi |
Date Deposited: | 11 Oct 2013 13:45 |
Last Modified: | 11 Oct 2013 13:45 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/157101 |
Actions (login required)
View Item |