Akuntabilitas Pengelolaan Zakat, Infaq, Dan Shadaqah (Zis)

Endahwati, YosiDian (2014) Akuntabilitas Pengelolaan Zakat, Infaq, Dan Shadaqah (Zis). Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk memahami secara mendalam bagaimana Pengelola BAZ emaknai akuntabilitas dalam pengelolaan zakat, infaq, dan shadaqah (ZIS). Akuntabilitas dalam engelolaan ZIS sangat diperlukan untuk mewujudkan kepercayaan pihak-pihak yang terkait, seperti muzakki, mustahiq, Pemerintah maupun masyarakat secara keseluruhan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan studi kasus ( case study ). Dalam penelitian ini terdapat 2 (dua) informan, atara lain: informan kunci ( key informant ) tau tokoh formal dalam penelitian ini yaitu kesekretariatan/karyawan BAZ dan juga terdapat nforman pendukung atau informal yaitu Komisi Pengawas, Badan Pelaksana dan Divisi-Divisi yang terkait dalam pengelolaan ZIS pada BAZ Kabupaten Lumajang. Hasil penelitian ini menemukan bahwa akuntabilitas pengelolaan ZIS pada BAZ Kabupaten Lumajang didasarkan pada akuntabilitas vertikal dan horizontal. Prinsip yang ditekankan dalam kuntabilitas vertikal adalah prinsip amanah. Sedangkan prinsip yang ditekankan dalam kuntabilitas horizontal adalah prinsip profesional dan transparan. Praktik akuntabilitas pengelolaan dana ZIS yang dilakukan oleh BAZ Kabupaten Lumajang merupakan sinergi dari kuntabilitas spiritual, akuntabilitas layanan, akuntabilitas program, dan akuntabilitas laporan.

English Abstract

This research`s objective is to understand in depth how BAZ interpret accountability in the anagement of zakat, infaq, and shadaqah (ZIS). Accountability in the management of ZIS I indispensable to realize the belief of the parties concerned, such as, mustahiq, muzakki Government as well as society as a whole. This study used a descriptive qualitative research ethod with case study approach (case study). In this study there are two (2) informants, among others: the key informants or formal leaders in this research that the secretarial / BAZ employee and there is also a supporter or an informal informant namely Supervisory Commission, Executive Agency and Division-Division involved in the management ZIS of the BAZ umajang. The results of this study found that the accountability of the management of ZIS on BAZ Lumajang based on vertical and horizontal accountability. The principle is emphasized in the vertical accountability is the principle of amanah. While the principle of horizontal accountability is emphasized in a professional and transparent principles. Practice management accountability ZIS conducted by BAZ Lumajang is a synergy of spiritual accountability, ccountability of the service, accountability program, and accountability reports.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/297.54/END/a/2014/041501266
Subjects: 200 Religion > 297 Islam, Babism, Bahai Faith > 297.5 Islamic ethics and religious experience, life, practice
Divisions: S2/S3 > Magister Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis
Depositing User: Sugiantoro
Date Deposited: 07 May 2015 09:15
Last Modified: 07 May 2015 09:15
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/155481
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item