The Implementation of Teaching Speaking in Active English Extracurricular Program of SMA Negeri 2 Tuban.

Ningtriyas, Mery Rahayu (2017) The Implementation of Teaching Speaking in Active English Extracurricular Program of SMA Negeri 2 Tuban. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbicara (speaking skill) adalah kemampuan yang harus dikuasai siswa dalam mempelajari Bahasa Inggris. Namun, terdapat beberapa masalah yang dihadapi oleh siswa dalam memperlajari kemampuan berbicara. Untuk menghadapi hal tersebut, beberapa sekolah menyediakan kegiatan ekstrakurikuler Bahasa Inggris sebagai tempat bagi para siswa untuk mempelajari Bahasa Inggris lebih dalam. Salah satu sekolah yang menyediakan kegiatan ekstrakurikuler Bahasa Inggris adalah SMA Negeri 2 Tuban,dengan ekstrakurikuler Bahasa Inggris bernama Active English. Banyak prestasi yang telah diraih oleh siswa yang tergabung dalam Active English. Oleh karena itu, peneliti ingin mengetahui bagaimana pengajaran kemampuan berbicara di Active English. Penelitian ini menggunakan pendekatan studi kasus. Adapun ruang lingkup penelitian ini adalah teknik, media, dan penilian yang digunakan oleh guru Bahasa Inggris saat mengajarkan kemampuan berbicara di Active English. Batasan pada penelitian ini adalah kemampuan berbicara dalam lingkup public speaking yaitu dalam bentuk pidato, debat, dan mendongeng. Subjek dari penelitian ini adalah seorang guru Bahasa Inggris dan 30 siswa di Active English. Dalam pengumpulan data, digunakan wawancara dan pengamatan di kelas. Adapun instrument yang digunakan adalah pedoman wawancara, daftar periksa (checklist) untuk observasi di kelas dan catatan lapangan. Berdasarkan dari hasil proses pengumpulan data, terdapat bebrapa teknik yang digunakan oleh guru Bahasa Inggris saat mengajar di Active English. Adapun teknik-teknik tersebut adalah modeling, demonstrasi, prepared talk, simulasi, diskusi dan storytelling. Media yang digunakan oleh guru Bahasa Inggris saat mengajar adalah media visual, audio,dan audio visual. Sedangkan penilaian yang diterapkan adalah dalam bentuk komentar, nilai, dan laporan hasil belajar. Komentar diberikan saat para siswa telah melaksanakan tugas mereka, setelah itu guru memberikan nilai. Nilai tersebut kemudian diakumulasi dan dilampirkan pada hasil laporan hasil belajar siswa.

English Abstract

Speaking is an important skill that needs to be mastered by students. However, some problems are faced by the students, some of those problems are inhibition, nothing to say, low or uneven participation and mother tongue used. To solve this problem, some of schools offer English extracurricular program for the students to learn English more. One of the school that offers English Extracurricular program is SMA Negeri 2 Tuban namely Active English Extracurricular program. The students of this English extracurricular program have won some reputable competitions. Thus, this study was conducted to know the implementation of teaching speaking in Active English Extracurricular program. This study used case study. The scope of this study are in the teaching components namely teaching technique, instructional media, and assessment implemented by the English teacher. Then, it is limited into public speaking skill taught by the English teacher namely speech, debate, and storytelling. The subject was an English teacher and 30 students of Active English extracurricular program. The data was obtained through interview process with the English teacher and observation in the classroom. The instruments used were interview guide with the English teacher, observation checklist, and field note. The findings of the study are stated as follow. The teaching speaking technique used are varied. They are modeling, demonstration, prepared talk, simulation, discussion, and storytelling. The instructional media used are visual ,audio ,and audiovisual media. The assessment used are comments, grade, and report. The comments are given directly after the students finished their performance. The grade given were in the form of A or B and it was calculated to be written in the report. The report was given every semester and it was attached on the student’s academic report.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS 2017/232/051704554
Uncontrolled Keywords: Teaching technique of speaking, instructional media, assessment of speaking.
Subjects: 400 Language > 418 Standard usage (Prescriptive linguistics)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 12 Jul 2017 02:22
Last Modified: 19 Nov 2020 05:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/155
[thumbnail of MERY RAHAYU NINGTRIYAS .pdf] Text
MERY RAHAYU NINGTRIYAS .pdf

Download (712kB)

Actions (login required)

View Item View Item