Hubungan antara Strategi-Strategi Membaca dan Nilai Membaca Peserta Didik Kelas Dua SMP Brawijaya Smart School (BSS) Malang.

-, Zivora (2017) Hubungan antara Strategi-Strategi Membaca dan Nilai Membaca Peserta Didik Kelas Dua SMP Brawijaya Smart School (BSS) Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca adalah sebuah kemampuan dasar dalam menguasai Bahasa Inggris. Ketika peserta didik membaca teks berbahasa Inggris, pemahaman teks sangatlah dibutuhkan. Para peserta didik akan mendapat kesulitan dalam memahami teks tersebut tanpa adanya strategi membaca. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki adanya hubungan antara strategi-strategi membaca yakni strategi metakognitif dan kognitif dengan nilai membaca. Penelitian korelasi ini menggunakan kuesioner dan tes sebagai instrumen. Kuesioner ini terdiri dari 40 soal sedangkan tes untuk membaca terdiri dari 25 soal yang kemudian diberikan kepada 60 peserta didik kelas 8 di SMP BSS Malang. Data dihitung dengan menggunakan SPSS v.21. Hasil dari data membuktikan bahwa seluruh hipotesis alternatif (Ha) diterima dan hipotesis nol (Ho) ditolak.Penelitian ini menunjukkan adanya strategi membaca secara kesuluruhan dengan nilai membaca dimana nilai r lebih tinggi daripada tabel r (0.778>0.2542) dan to lebih tinggi daripada table t (7.12>2.0017) dengan df 58 dan tingkat signifikansi 5%. Strategi metakognitif juga berhubungan dengan nilai membaca dimana nilai r lebih tinggi daripada tabel r (0.750>0.2542) dan to juga memiliki nilai yang lebih tinggi daripada tabelt (6.51>2.0017) dengandf 58 dan tingkat signifikansi 5%. Adapun strategi kognitif juga berhubungan dengan nilai membaca dimana nilai r lebih tinggi daripada tabelr (0.717>0.2542) dan to yang lebih tinggi dibanding table t dengan df 58 dan tingkat signifikansi 5% (5.91>2.0017). Begitupun seluruh strategi membaca signifikan dengan nilai membaca yang ditunjukkan dengan nilai P 0.000 (lebih kecil dari 0.05). Sehingga dapat disimpulkan adanya hubungan antara strategi–strategi membaca dengan nilai membaca.Oleh karena itu, sangat dianjurkan bagi guru Bahasa Inggris untuk mengaplikasikan strategi-strategi membaca dalam kegiatan membaca dan untuk peneliti selanjutnya diharapakan untuk menyelidiki persoalan lainnya dalam kemampuan membaca.

English Abstract

Reading is a fundamental skill in mastering English. When students read English text, the comprehension is much needed. Without reading strategies, students will struggle in understanding the text. Thus, this study is aimed to investigate the correlation between reading strategies namely metacognitive and cognitive strategies and reading comprehension achievement. This correlational research used the questionnaire and the reading test as the instruments. The questionnaire consisted of 40 questions while the reading test consisted of 25 questions that were distributed to 60 students from 8th grade of SMP BSS Malang. The data was calculated by using SPSS v.21. The findings were all of the alternative hypotheses were accepted and null hypotheses were rejected. The study showed that there is correlation between students’ reading strategies and their reading comprehension achievement which r value was higher than rtable (0.778>0.2542). By df 58 at the significance level 5%, to was higher than ttable (7.12>2.0017). There was also correlation between metacognitive strategies and reading comprehension achievement which r value was higher than rtable (0.750>0.2542) and to was higher than ttable (6.51>2.0017) with df 58 atthe significance level 5%. Moreover, there was correlation between cognitive strategies and reading comprehension achievement which r value was higher than rtable (0.717>0.2542) and to was higher than ttable (5.91>2.0017). All reading strategies were significant with reading comprehension achievement with P value 0.000 (lower than 0.05). It was concluded that there was strong correlation between reading strategies and reading comprehension achievement. Therefore, it was suggested for the English teachers to apply reading strategies in students’ reading comprehension activity while for the future researchers were expected to investigate other issue in reading skill.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS 2017/334/051705166
Uncontrolled Keywords: reading strategies, metacognitive strategies, cognitive strategies, reading comprehension achievement.
Subjects: 400 Language > 428 Standard English usage (Prescriptive linguistics) > 428.4 Standard English usage (Prescriptive linguistics) (Reading) > 428.43 Standard English usage (Prescriptive linguistics) (Developmental reading)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 12 Jul 2017 01:27
Last Modified: 31 Aug 2020 07:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/146
[thumbnail of BAGIAN DEPAN.pdf] Text
BAGIAN DEPAN.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (253kB)
[thumbnail of BAB I.pdf] Text
BAB I.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (62kB)
[thumbnail of BAB II.pdf] Text
BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (100kB)
[thumbnail of BAB III.pdf] Text
BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (162kB)
[thumbnail of BAB IV.pdf] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (145kB)
[thumbnail of BAB V.pdf] Text
BAB V.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (42kB)
[thumbnail of DAFTAR PUSTAKA.pdf] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (63kB)

Actions (login required)

View Item View Item