Fadhilah, Yuniar Nur (2017) Hubungan Asupan Zat Besi, Protein, Dan Vitamin C Dengan Perkembangan Kognitif Anak Di TK Negeri Pembina I Kota Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Masa prasekolah adalah masa dimana kognitif anak berkembang dengan pesat. Kekurangan asupan zat gizi pada masa ini dapat mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan otak yang berdampak pada perkembangan kognitif. Zat besi dan protein berperan dalam sintesis neurotransmitter, sedangkan vitamin C berperan sebagai antioksidan untuk melindungi otak dari kerusakan akibat radikal bebas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan asupan zat besi, protein, dan vitamin C dengan perkembangan kognitif anak di TK Negeri Pembina I Kota Malang. Desain penelitian ini adalah penelitian observasional analitik dengan pendekatan cross-sectional. Pengambilan sampel dilakukan dengan cara purposive sampling dengan jumlah sampel 52 responden. Data asupan zat besi, protein, dan vitamin C diperoleh dari pengisian Semi Quantitative Food Frequency Questionnaire (SQ-FFQ) dan Food Record, sedangkan data perkembangan kogniitf diperoleh dengan cara wawancara dan observasi dengan instrumen yang dikembangkan oleh Departemen Pendidikan Nasional Indonesia 2004. Pada penelitian ini menunjukkan bahwa sebagian besar responden memiliki asupan zat besi cukup (52,8%), asupan protein berlebih (54,7%), asupan vitamin C cukup (81,1%), dan skor perkembangan kognitif tinggi (66%). Hasil analisis menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif antara asupan zat besi dengan perkembangan kognitif (p=0,001; r=0,444), tidak terdapat hubungan antara asupan protein dengan perkembangan kognitif (p= 0,149), dan tidak terdapat hubungan antara asupan vitamin C dengan perkembangan kognitif (p=0,179). Kesimpulan dari penelitian ini terdapat hubungan asupan zat besi dengan perkembangan kognitif anak di TK Negeri Pembina I Kota Malang, tetapi tidak terdapat hubungan antara asupan protein dan vitamin C dengan perkembangan kognitif anak di TK Negeri Pembina I Kota Malang.
English Abstract
Preschool-ages are the period when children's cognitive growing rapidly. Lack of nutrient intake during this period can affect brain development that impact to cognitive development. Iron and protein plays a role in the synthesis of neurotransmitters, while vitamin C acts as an antioxidant to protect the brain from free radical damage. The objective of this study was determining the correlation of the intake of iron, protein, and vitamin C with the children’s cognitive development in TK Negeri Pembina I Malang. The design of this study was observational analytic study with cross-sectionally approach. Sampling was done by purposive sampling with a sample of 52 respondents. Data intake of iron, protein, and vitamin C obtained from charging Semi-Quantitative Food Frequency Questionnaire (SQ-FFQ), and Food Record, while cognitive development data obtained by interviews and observations with instruments that was developed by the National Education Ministry of Indonesia in 2004. The result of this research indicates that most respondents have a sufficient intake of iron (52.8%), excessive intake of protein (54.7%), sufficient intake of vitamin C (81.1%), and high cognitive development scores (66%). The analysis showed that there is a positive correlation between iron intake with cognitive development (p = 0.001; r = 0.444), there is no correlation between protein intake with cognitive development (p = 0.149), and there is no correlation between vitamin C intake and cognitive development (p = 0.179). The conclusion of this study is there is a correlation of iron intake with cognitive development of children in TK Negeri Pembina I Malang, but there is no correlation between intake of protein and vitamin C with the cognitive development of children in TK Negeri Pembina I Malang.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FK/2017/217/051705233 |
Uncontrolled Keywords: | Asupan Zat Besi, Asupan Protein, Asupan Vitamin C, Perkembangan Kognitif |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 612 Human Physiology > 612.6 Reproduction, development, maturation > 612.65 Child development |
Divisions: | Fakultas Kedokteran > Ilmu Gizi |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 18 Aug 2017 07:12 |
Last Modified: | 13 Oct 2020 02:30 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1432 |
Text
Yuniar Nur Fadhilah.pdf Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |