Al Hakim, M. Brilian Misbah (2018) Pengembangan Aplikasi Pelatihan Bahasa Pada Tunarungu Menggunakan Google Speech Berbasis Android. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Anak tunarungu termasuk ke dalam kelompok anak yang mengalami gangguan dalam berbahasa dan berkomunikasi karena ketidakmampuannya dalam memperoleh suara. Walaupun dengan kekurangannya itu mereka tetap memiliki potensi untuk belajar berbicara dan berbahasa. Dalam mengembangkan kemampuan berbahasa dan berbicara anak tunarungu memerlukan layanan khusus berupa pengajaran bahasa secara tersistematis untuk meminimalis dampak yang disebabkan oleh ketunarunguan yang dialaminya. Pada penelitian ini mengembangkan layanan pengajaran dan pelatihan bahasa menggunakan teknologi perangkat bergerak berbasis Android dengan memanfaatkan Google Speech untuk mengolah suara. Aplikasi pelatihan bahasa pada tunarungu memberikan fitur untuk memfasilitasi tunarungu dalam melatih kemampuan bahasa. Di dalam aplikasi terdapat gambar dan video pembelajaran yang membahas tentang isyarat dan teknik pengucapan untuk mendukung pelatihan dan pembelajaran. Berdasarkan pengujian validasi yang telah dilakukan diperoleh hasil dengan presentase 100% yang artinya sistem sudah memenuhi kebutuhan fungsional. Sedangkan untuk tingkat usability, didapatkan hasil rata-rata pengujian adalah 70.5, dengan tingkat penerimaan pengguna dinyatakan masuk pada kategori Acceptable, grade C dengan rating Good.
English Abstract
Deaf children belong to a group of children who experience language and communication problems because of their inability to get a voice. Despite their shortcomings they still have the potential to learn to speak and speak. In developing language skills and speaking deaf children need special services in the form of systematic language teaching to minimize the impact caused by the phlegm they experience. In this study developing language teaching and training services using Android-based mobile devices technology by utilizing Google Speech to process sound. Language training applications for Deaf provide a feature to facilitate deaf people in practicing language skills. In the application there are pictures and learning videos that discuss pronunciation pronunciation techniques and techniques to support training and learning. Based on the validation testing that has been done, the results obtained with a percentage of 100%, which means the system has met functional requirements. As for the usability level, the results of the average test are 70.5, with the user acceptance rate stated in the Acceptable, grade C category with a Good rating.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FTIK/2018/838/051811219 |
Uncontrolled Keywords: | Teknologi Asistif, Speech To Text, Pengujian Usability, Aplikasi Mobile. Assistive Technologies, Speech To Text, Usability Testing, Mobile Application. |
Subjects: | 300 Social sciences > 305 Groups of people > 305.9 People by occupation and miscellaneous social statuses; people with disabilities and illnesses, gifted people |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 14 Mar 2019 06:47 |
Last Modified: | 22 Oct 2021 07:24 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/14113 |
Preview |
Text
M. Brilian Misbah Al Hakim.pdf Download (5MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |