The Efectiveness of Spelling Games in Teaching Vocabulary for Kindergarten.

Wijaya, Ricky Chandra (2017) The Efectiveness of Spelling Games in Teaching Vocabulary for Kindergarten. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pada waktu sekarang, bahasa Inggris sebagai bahasa internnasional yang sangat penting untuk dipelajari dan dikuasainya semuda mungkin. Sebenarnya, siswa Indonesia mulai belajar bahasa Inggris di beberapa taman kanak-kanak, tujuannya adalah untuk mengenalkan kosa kata bahasa Inggris dasar. Kosakata adalah komponen dari bahan bahasa dalam belajar bahasa Inggris. Dalam mengajarkan bahasa Inggris kosakata adalah salah satu keterampilan bahasa yang penting. Di sisi lain tidak mudah untuk mengajarkan kosakata di usia dini, terutama kepada siswa TK. Pengajaran dengan mengeja membuat proses belajar mengajar lebih efektif. Oleh karena itu penelitian ini mencoba untuk mengetahui efektifitas penggunaan permainan mengeja dalam mengajarkan kosakata kepada siswa TK. Data dianalisis berdasarkan Suharsimi Arikunto tentang analysis of data using qualitative descriptive analysis technique. Frekuensi akan diubah menjadi persentase. Langkah terakir adalah mendiskusikan temuan dan membuat kesimpulan untuk menjawab permasalahan penelitian. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Subyeknya adalah siswa Children Center Brawijaya Smart School (TK A & B). Kelas itu terdiri dari lima puluh siswa terbagi dalam empat kelas kecil. Untuk melengkapi data, peneliti menggunakan kuesioner, wawancara, observation checklist dan rekaman video untuk mencatat proses mengajar dan belajar. Sumber data berasal dari guru bahasa Inggris kelas centra persiapan, dan dua puluh delapan siswa kelas A1, B1 dan B2. Hasilnya menunjukkan bahwa strategi pengajaran yang banyak digunakan adalah mendengarkan dan mengulang, mendengarkan dan melakukan, menggambar dan mewarnai, dan strategi mengeja yang banyak digunakan adalah strategi ejaan fonetik. Untuk permainan Bahasa yang banyak digunakan adalah permainan gerakan, permainan kartu, permainan gambar dan permainan kata. Dari perhitungan analisis tersirat bahwa efektivitas permainan mengeja di Children Center Brawijaya Smart School dalam mengajarkan kosakata bahasa Inggris dapat diklasifikasikan ke dalam kategori "Sangat bagus". Disarankan agar guru mencoba lebih banyak menggunakan berbagai media untuk mendukung proses pembelajaran di kelas, agar mampu membuat individu berprestasi dengan baik. Akhirnya, disarankan kepada peneliti selanjutnya untuk memaksimalkan hasilnya dan memperbaiki kelemahan penelitian ini agar mampu membuat analisa penelitian yang lebih baik.

English Abstract

Nowadays, English as an international language who that it is very important to learn and master it as young as possible. Actually, Indonesian students started learn English in some kindergartens, the purpose is to introduced basic English vocabulary. Vocabulary is a component from language material in learning English. In teaching English vocabulary is one of the important language skills. In the other hand it is not easy to teach vocabulary in early age, especially to kindergarten students. Teaching by spelling make teaching and learning process more effective. Therefore this research try to find out the effectiveness of using spelling game in teaching vocabulary to kindergarten students. The data were analyzed based on Suharsimi Arikunto about analysis of data using qualitative descriptive analysis technique. The frequency would be converted into percentage. The final step were discussion the findings and making conclusion to answer the research problems. The study was descriptive qualitative research. The subject was students of Children Center Brawijaya Smart School (TK A & B). That class consist of fifty students divided into four small classes. For completing the data, the researcher used questionnaire, interview, observation checklist and video recording to record the teaching and learning process. The source of data was derived from the English Teachers of centra persiapan class, and twenty eight students of A1, B1 and B2 class. The result exposes that the teaching strategies mostly used were listen and repeat, listen and do, draw and color, and the spelling strategies mostly used was phonetic spelling strategies. For the Language games mostly used was movement game, card game, drawing game and word game. From the calculation anaysis it was implied that the effectiveness of spelling games at Children Center Brawijaya Smart School in teaching English vocabulary can be classified to the category “Very good”. It is suggested to the teacher try to be using various media in order to support the learning process in the class, to be able to make the individual approaches well. Finally, it is recommended to the further researcher to maximize the result and improve the weakness of this research for make a better research analyze.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/556/051706637
Uncontrolled Keywords: Kindergarten Students, Vocabulary, Teaching Strategies, Teaching by Spelling, Language Game, Game.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Aug 2017 06:22
Last Modified: 08 Dec 2020 15:18
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1350
[thumbnail of RICKY CHANDRA WIJAYA.pdf]
Preview
Text
RICKY CHANDRA WIJAYA.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item