Improving Pronunciation Ability for Students with Mental Disability through the English Song at the First Year Students of SMP Diponegoro Junrejo Batu.

Rizky, Achmad Zaenal (2017) Improving Pronunciation Ability for Students with Mental Disability through the English Song at the First Year Students of SMP Diponegoro Junrejo Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Peserta didik tuna grahita memiliki hak yang sama dalam belajar, termasuk belajar bahasa Inggris. Terdapat empat jenis keterampilan dalam bahasa Inggris yakni keterampilan mendengarkan, keterampilan membaca, keterampilan berbicara, dan keterampilan menulis. Pelafalan adalah salah satu bagian dari komponen keterampilan berbicara yang memiliki peran penting dalam menciptakan pengertian di dalam sebuah percakapan. Berdasarkan hasil dari wawancara tidak resmi dengan guru bahasa Inggris di SMP Diponegoro Junrejo Batu, peserta didik tuna grahita memiliki masalah dalam melafalkan kata dalam bahasa Inggris. Sehingga, peneliti melakukan sebuah penelitian menggunakan lagu berbahasa Inggris karena peserta didik memiliki minat yang tinggi untuk bernyanyi. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini diadakan dalam satu cycle yang terdiri dari empat pertemuan. Peneliti menggunakan catatan lapang, lembar observasi, dan tes guna mengumpulkan data yang dibutuhkan. Subjek dari penelitian ini adalah sebanyak enam peserta didik tuna grahita di kelas VII-B SMP Diponegoro Junrejo Batu. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa lagu berbahasa Inggris dapat membantu peserta didik untuk meningkatkan kemampuan mereka dalam melafalkan kata dalam bahasa Inggris. Penelitian ini dianggap sukses ketika semua peserta didik di kelas VII-B mampu mendapatkan nilai sama atau diatas 70 yang merupakan Kriteria Kelulusan Minimal (KKM). Saat pra-tes, ditemukan bahwa hanya dua dari enam peserta didik yang mampu melampaui KKM yang berarti hanya sekitar 33.3% peserta didik saja, namun di saat tes yang sesungguhnya seluruh peserta didik di kelas VII-B dapat melampaui KKM. Berdasarkan hasil dari lembar observasi, penggunaan lagu berbahasa Inggris dapat membantu guru dalam meningkatkan meningkatkan motivasi belajar bagi peserta didik tuna grahita. Jadi, dapat disimpulkan bahwa penggunaan lagu berbahasa Inggris sukses dalam meningkatkan kemampuan pelafalan siswa dan meningkatkan partisipasi peserta didik dalam belajar bahasa Inggris.

English Abstract

Students with mental disability have the same rights to study as well as studying English. There are four main skills in English such as Listenting, Reading, Speaking, and Writing. Pronunciation is the one of the speaking skills components which take a big role to make an understanding in a conversation. As the result of informal interview with the English teacher in SMP Diponegoro Junrejo Batu, students with mental disability in that school had a problem with their pronunciation. Thus, the researcher decides to apply the English song as the media to teach pronunciation for students with mental disability because they actually interested to sing a song. The research method used in this study was Classroom Action Research (CAR). This study was conducted in one cycle which consist of four meetings. In obtaining the data of this study, the researcher use the field note, observation checklist, and test. The subjects of this study were 6 students with mental disability of VII-B class of SMP Diponegoro Junrejo Batu. The result of this research show that English song can help the students to improve their pronunciation in English. This study was considered successful when all of students achieve equal or greater score than 70 as the minimum passing grade (KKM). In the pre-test, it was found that only two of six students with mental disability who passed the KKM. It means that only 33.3% students who pass the KKM, whereas in the post-test all of six students have score equal and higher than KKM. From the observation checklist result, the role of English song can help teacher to gain students’ motivation to study in English. Thus, it can be concluded that English song successfully to improve students’ pronunciation and students’ participation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/549/051706630
Uncontrolled Keywords: Students with Mental Disability, Pronunciation, English Song.
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Aug 2017 04:00
Last Modified: 13 Dec 2020 10:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1336
[thumbnail of Rizky, Achmad Zaenal.pdf]
Preview
Text
Rizky, Achmad Zaenal.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item