Winanta, Ardesia (2017) Developing Board Spinner for Teaching Vocabulary in the Second Year Students of MA Ma’arif 01 Batu Senior High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Sebagai sekolah swasta, Sekolah Menengah Atas MA MA’arif 01 Batu harus meningkatkan kualitas pendidikan agar mampu bersaing dengan sekolahsekolah lain. Namun, hal ini sangat sulit untuk mencapai tujuan tersebut tanpa adanya fasilitas-facilitas untuk mendukung proses pembelajaran. Hal itu menjadi faktor utama yang mempengaruhi kegagalan siswa dan kurangnya motivasi dalam memahami Bahasa Inggris. Kosa kata sebagai komponen dasar dalam mempelajari Bahasa Inggris seharusnya diajarkan terlebih dahulu kepada siswa agar menguasai kemampuan pemahaman Bahasa Inggris. Oleh karena itu, peneliti malakukan penelitian ini untuk mengembangkan media guna menciptakan pembelajaran yang menyenangkan untuk mengajarkan kosa kata di sekolah ini. Penelitian ini menggunakan desain Research and Development (R&D) untuk mengembangkan media hingga produk akhir. Dalam pengembangan produk, peneliti menyesuaikan teori dari Borg and Gall’s (1983). Peneliti mengambil empat siswa dari XI IPS 1 sebagai perwakilan 10% dari 30 siswa sebagai total populasi siswa kelas dua dengan menggunakan sampel acak sederhana sebagai peserta untuk menguji coba media. Untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan instrument dalam bentuk checklist dan kuisioner. Kemudian, data-data tersebut dianalisa dan dijabarkan secara kualitatif dalam bentuk tulisan. Temuan dari penelitian ini adalah menghasilkan sebuah media visual yang diberi nama Board Spinner yang dapat dijalankan dengan memutarnya. Media ini ditambah dengan beberapa objek tambahan terdiri dari 5 amplop dan 64 flashcard. Berdasarkan pada evaluasi validasi ahli, media ini direvisi untuk lebih menarik dengan menambahkan beberapa gambar terkait dengan topik yang akan dipelajari dan mengganti gaya huruf di dalam flashcard. Berdasarkan pada analisa percobaan, peneliti mengganti aturan media terkait dengan cara kerjanya untuk membuatnya lebih mudah dalam penggunaan media dengan baik. Setelah menyelesaikan seluruh prosedur penelitian, media ini mencapai produk akhir. Dengan harapan, media ini dapat diterapkan untuk mengajarkan kosa kata di sekolah ini guna menciptakan pembelajaran yang menyenangkan.
English Abstract
As the private school, MA MA’arif 01 Batu Senior High School has to improve the quality of education in order to be able to compete with other schools. However, it was very difficult to reach the goal without any facilities to support the teaching process. That became the major factor that influences the students’ failure and less motivation in learning English. Vocabulary as the basic component in learning English should be taught at first to the students in order to master the English comprehension skills. Therefore the researcher conducted this study to develop the media to create joyful learning for teaching vocabulary in this school. This study used research and development (R&D) design to develop the media up to the final product. In developing the product, the researcher adapted the theory from Borg and Gall’s (1983). The researcher took four students from XI IPS 1 as the representation of 10% from 37 students as the total population in the second year grade by applying simple random sampling as the participant to tryout the media. To collect the data, the researcher used the instrument in form of checklist and questionnaire. Then, the data were analyzed and described qualitatively in writing form. The finding of this study is producing a visual media which is named Board Spinner that can be operated by spinning it. It is added by additional items consisting of 5 envelopes and 64 flashcards. Based on the evaluation of expert validation, the medium was revised by adding some pictures related to the topic to be learned and changed the theme font in the flashcard. Based on the tryout analysis, the researcher changed rule of the game related with the operation of the media to make it easier in using the media as well. After accomplishing all the research procedures, it achieved the final product. Hopefully, it can be applied for teaching vocabulary in this school to create joyful learning.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/536/051706617 |
Uncontrolled Keywords: | MA Ma’arif 01 Batu, Teaching Vocabulary, Board Spinner. |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 14 Aug 2017 07:16 |
Last Modified: | 21 Oct 2024 03:45 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1276 |
Preview |
Text
ARDESIA WINANTA.pdf Download (5MB) | Preview |
![]() |
Text
Ardesia Winanta.pdf Download (15MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |