An Analysis of Problematic English Consonant Sounds Articulated by Students of Study Program of English Batch 2016/2017 Universitas Brawijaya

Priambodo, Dhani (2017) An Analysis of Problematic English Consonant Sounds Articulated by Students of Study Program of English Batch 2016/2017 Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa masalah pada pengucapan mahasiswa dan faktor yang membuat sulitnya pengucapan konsonan Inggris pada mahasiswa Sastra Inggris Universitas Brawijaya. Terdapat dua rumusan masalah: (1) Bagaimana masalah pada pengucapan konsonan Inggris yang diucapkan oleh mahasiswa Sastra Inggris angkatan 2016/2017 Universitas Brawijaya, (2) Faktor yang menyebabkan sulitnya pengucapan pada masalah konsonan tersebut. Penelitian ini merupakan studi kasus yang menggunakan pendekatan kualitatif. Penelitian ini juga menggunakan sampel Random Purposeful. Peneliti memilih 30 mahasiswa angkatan 2016/2017 Sastra Inggris Universitas Brawijaya sebagai responden. Terdapat 360 pengucapan mahasiswa dari 12 kata yang dibagi menjadi posisi awal, tengah, dan akhir. Peneliti juga merekam pengucapan mahasiswa. Kemudian, peneliti menyalin dan menganalisa data, dengan membandingkan pengucapan antara yang tepat dan kurang tepat menurut kamus Oxford, dan faktor yang menyebabkan sulitnya pengucapan pada masalah konsonan tersebut. Peneliti menemukan bahwa konsonan [θ] diubah menjadi konsonan [t]; konsonan [ð] diubah menjadi konsonan [d] dan [t]; konsonan [v] diubah menjadi konsonan [f]; dan konsonan [ʒ] diubah menjadi [ʃ], [s] dan [ʤ]. Pengaruh Sistem Pengucapan Bahasa Indonesia menyebabkan kebanyakan mahasiswa mengucapkan kata-kata dengan kurang tepat. Kesimpulan dari penelitian ini, 66% dari mahasiswa mengucapakan konsonan dengan kurang tepat dan 45% dari mahasiswa mengucapkan kata-kata dengan kurang tepat juga. Faktor utama yang mempengaruhi kesalahan pada pengucapan adalah Sistem Pengucapan Bahasa Indonesia. Peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk menggunakan responden lain dan menambah beberapa konsonan Inggris lagi.

English Abstract

This research is aimed to analyze the problematic in students pronunciation and the factors of difficulty in pronouncing English consonant sounds by students of Study Program of English Universitas Brawijaya. There are two problems of the study: (1) How the English consonant problem in pronunciation are articulated by students of Study Program of English Batch 2016/2017 Universitas Brawijaya, (2) The factors that caused the difficulty in pronouncing that problematic consonant sounds. This research was a case study that used qualitative research as the approach. This research also used Random Purposeful as the sampling. The researcher selected 30 students batch 2016/2017 of Study Program of English Universitas Brawijaya as the participants. There are 360 students’ pronunciation from 12 words which were devided into Initial, Middle, and Final Positions. The researcher recorded the students’ pronunciation. Then, the researcher transcribed and analyzed the data by comparing the correct and incorrect pronunciation according to Oxford Dictionary, and the factors that caused the difficulty in pronouncing that problematic consonant sounds. The researcher found that [θ] consonant sound changed into [t] consonant sound; [ð] consonant sound changed into [d] and [t] consonant sounds; [v] consonant sound changed into [f] consonant sound; and [ʒ] consonant sound changed into [s], [ʃ], and [ʤ] consonant sounds. Many of the students pronounced the word incorrectly because of the influence of Indonesian Pronunciation System. In conclusion, 66% of the participants pronounced the consonant sounds incorrectly and 45% of the participants pronounced the vowels incorrectly as well. The main factor that influenced mispronounce word is Indonesian Pronunciation System. The researcher suggests that next researcher use other participants and add some more English consonant sounds.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/529/051706610
Uncontrolled Keywords: Pronunciation, Consonant, Study Program of English.
Subjects: 400 Language > 415 Grammar of standard forms of languages > 415.5 Nouns, pronouns, adjectives, articles
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 11 Aug 2017 07:06
Last Modified: 16 Dec 2020 01:31
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1207
[thumbnail of Priambodo, Dhani.pdf]
Preview
Text
Priambodo, Dhani.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item