Gender Representation in the First-Year High School Students English Textbook of Curriculum 2013 Revised Edition

Pradana, Hendra Dian (2017) Gender Representation in the First-Year High School Students English Textbook of Curriculum 2013 Revised Edition. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Buku paket merupakan media penting untuk membantu proses belajar mengajar. Terutama dalam hal kesetaraan gender dalam buku paket, jarang sekali ada buku paket yang memperhatikan kesetaraan gender. Menurut Hamdan (2010), buku paket sekolah berperan penting menentukan cara pandang siswa tentang pria dan wanita dalam masyarakat. Dengan demikian, tujuan dari penelitian ini untuk menganalisis kesetaraan gender yang ada dalam buku paket Bahasa Inggris SMA kurikilum 2013 edisi revisi untuk kelas 10. Desain penelitian dari penelitian ini menggunakan desain penelitian deskriptif qualitatif. Peneliti memberikan gambaran tentang fenomena yang terjadi secara nyata tanpa ada manipulasi penelitian dalam bentuk apapun. Untuk melaksanakannya, kombinasi ceklist instrumen yang mengadaptasi dari tiga ahli, Lee (2014), Gailea (2013), dan Blumberg (2007) yang digunakan untuk mengumpulkan data. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah buku Bahasa Inggris yang berjudul “Buku Bahasa Inggris Kelas X” diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Dari hasil temuan yang peneliti dapat, terlihat adanya ketidaksetaraan gender dalam buku paket Bahasa Inggris yang berjudul “Buku Bahasa Inggris Kelas X”. Pria disebut sebanyak 281 kali, sedangkan wanita disebut sebanyak 177 kali. Pria lebih terlihat dominan dalam aspek masculine and feminine pronouns, order of appearance, imbalance and selectivity, dan female and male appearances, sedangkan perempuan hanya terlihat dominan dalam aspek stereotype between male and female. Berdasarkan temuan yang didapat, peneliti menyarankan bagi penulis buku seharusnya mempertimbangkan kesetaraan gender yang tersaji dalam buku paket, para guru seharusnya untuk memilih buku paket yang sesuai dengan apa yang diajarkan dan untuk peneliti selanjutnya bisa untuk meneliti tentang masalah-masalah gender lain yang ada dalam buku paket.

English Abstract

Textbooks are important media to support teaching and learning process. Especially, when it comes to gender representation in a textbook, it is rare to see textbooks that concern about gender equality. According to Hamdan (2010), school textbooks play a crucial role in determining pupils’ worldview of female and male roles in society. Thus, the purpose of this study is to analyze the gender representation in senior high school English textbook of curriculum 2013 revised edition for first-year students. The design of this study is descriptive qualitative research design. The writer provides the description of phenomena that occur naturally without any manipulation of an experiment or treatment. In order to do so, a combined checklist instrument adapted from three experts, Lee (2014), Gailea (2013), and Blumberg (2007) is used to collect the data. The source of data for this study is an English textbook entitled “Buku Bahasa Inggris Kelas X” published by the Ministry of Education and Culture of Indonesia. The finding showed that there was inequality of gender represented in the textbook entitled “Buku Bahasa Inggris kelas X”. Male is mentioned 281 times, while female is mentioned 177 times. Moreover, male is dominant in the aspect of masculine and feminine pronouns, order of appearance, imbalance and selectivity, and female and male appearances, while female only dominant in the aspect of stereotyping. Based on the findings, the writer suggested that textbook writers should consider gender equality presented in textbooks, teachers should select the most appropriate textbooks available and for future researchers should analyze different aspects or other gender issues that may exist in textbooks.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/524/051706605
Uncontrolled Keywords: textbook, language item, gender bias, gender stereotype.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 11 Aug 2017 06:20
Last Modified: 21 Oct 2024 03:00
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1200
[thumbnail of Hendra Dian Pradana.pdf] Text
Hendra Dian Pradana.pdf

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item