Performance Analysis in the Service of Work Accident Insurance Program (A Case Study at the Social Security Agency Employment Branch of Malang)

Zuhad, Shofi Fairuz (2014) Performance Analysis in the Service of Work Accident Insurance Program (A Case Study at the Social Security Agency Employment Branch of Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini dilakukan atas dasar ditemukannya beberapa kasus pada tenaga kerja nasional yang telah menjadi peserta Badan Penyelenggara Jaminan Sosial. Kasus yang ditemukan adalah ketidakpahaman peserta terhadap program Badan Penyelenggara Jaminan Sosial yang diikuti, sehingga seringkali peserta tidak memanfaatkan fasilitas jaminan yang didapatkan. Penyebab yang lain yaitu kinerja pegawai yang masih perlu mendapatkan evaluasi dalam penyelesaian pekerjaannya. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu penelitian dengan pendekatan kualitatif - deskriptif. Jenis dan sumber data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder. Data primer didapatkan dari narasumber yang terdiri dari Kepala BPJS Ketenagakerjaan Malang, karyawan, dan tenaga kerja peserta sebagai pengguna layanan. Data sekunder pada penelitian ini diperoleh dari arsip-arsip BPJS Ketenagakerjaan Malang. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan wawancara, dokumentasi, dan observasi. Wawancara dilakukan kepada 41 orang dengan menggunakan pedoman wawancara sebagai acuan. Lokasi wawancara berada di BPJS Ketenagakerjaan Malang. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa dalam pelaksanaan program ini BPJS Ketenagakerjaan belum sepenuhnya mencapai target, hal ini dikarenakan rendahnya sosialisasi terhadap perusahaan yang belum tergabung sebagai peserta. Hal lain yang ditemukan yaitu terbatasnya jumlah trauma center atau rumah sakit yang bekerjasama dengan BPJS Ketenagakerjaan, sehingga pelayanan cepat terhadap kecelakaan kerja kurang optimal. Hendaknya ada peningkatan sosialisasi kepada perusahaan demi tercapainya penanggulangan resiko kecelakaan kerja pada tenaga kerja. Di samping itu tetap diperlukan adanya peningkatan kemampuan dan keterampilan pegawai BPJS Ketenagakerjaan Malang yang sesuai dengan kompetensi pelayanan yang dipertanggungjawabkan kepadanya dan tersedianya sarana dan prasarana pelayanan sesuai dengan jenis dan bentuk pelayanan.Sebagai Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Ketenagakerjaan sebaiknya meningkatkan kapasitas kerjasama yang menyangkut pemberian pelayanan terhadap peserta dalam kecelakaan kerja agar kinerja organisasi dapat maksimal.

English Abstract

The research was conducted on the basis of the discovery of several national cases which labor has become a participant Social Security Agency. The case found is a misunderstanding of the participants to the Social Security Agency program that followed, so that participants often do not take advantage of the guarantee facility obtained. Another cause is the performance of employees who still need to get the evaluation work in progress. The type of research used in this study is a qualitative - descriptive research approach. Types and sources of data used are primary data and secondary data. Primary data were obtained from sources which consists of head office of Social Security Agency of Employment Malang, employees, and labor participants as users of the service. Secondary data in this study were obtained from the archives of Social Security Agency of Employment Malang. Data collection techniques in this study using interviews, documentation, and observation. Interviews obtained from 41 person and used an interview guide as basic interview. Interview were conducted in Social Security Agency of Employment Malang. The results of this study indicate that implementation of Social Security Agency of Employment Malang program has not fully reached the target, this is due less of socialization to the companies who have not joined yet as participants. Another thing that founded is limited the number of trauma centers or hospitals in cooperation with Social Security Agency of Employment Malang, so that fast service occupational accidents is did not maximum. There should be an increase of socialization to companies to achieve a reduction in the risk of labor work accident. In addition, still required an increase in the capacity and skills of Social Security Agency of Employment Malang in according to the competence services accounted to him and the availability of infrastructure services in according to the type and form of service.As the Social Security Agency Employment should increase the capacity of cooperation involving the services to participants in work accident insurance, so that the organizational performance can be maximized.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIA/2014/283/051404417
Uncontrolled Keywords: Kinerja, Jaminan Sosial Tenaga Kerja, Pelayanan Publik; Performance, Labor Social Security, Public Service
Subjects: 300 Social sciences > 353 Specific fields of public administration > 353.6 Public administration of health services > 353.69 Health insurance
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Publik / Negara
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 13 Aug 2014 14:12
Last Modified: 12 Nov 2021 06:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/116381
[thumbnail of shofi_fairuz_zuhad_-_105030100121013.pdf]
Preview
Text
shofi_fairuz_zuhad_-_105030100121013.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item