Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Makanan Sehat Menggunakan Kinect

Firmansyah, Iqbal (2018) Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Makanan Sehat Menggunakan Kinect. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Makanan sehat adalah makanan yang higienis serta mengandung zat gizi seimbang yang dibutuhkan oleh tubuh. Pada tahun 2013 tingkat gizi buruk secara nasional pada anak umur 5-12 tahun masih tergolong tinggi yaitu prevalensi kurus 11,2 persen, prevalensi pendek 30,7 persen, dan prevalensi gemuk 18,8 persen. Perlunya pengenalan makanan sehat sebagai Iangkah untuk mengurangi tingkat gizi buruk. Metode pengenalan dilakukan dengan pembelajaran melalui game edukasi sehingga proses pembelajaran Iebih menyenangkan dan mendapatkan hasil yang Iebih efektif. Game yang akan dibuat berjudul "Makanan Sehat" yang akan mengenalkan anak-anak tentang dasar makanan sehat sesuai panduan "Pedoman Gizi Seimbang (PGS)" dengan metode pembelajaran berbasis kinect pada platform PC (Personal Computer). Pengujian game dilakukan kepada 10 orang anak rentang umur 5-12 tahun dengan dua cars yaitu fun testing dan focus testing. Fun testing untuk menguji tingkat kesenangan dalam bermain game, yang didapatkan hasil berupa 10 responden setuju penggunaan kinect berdampak pada kesenangan bermain game. Sedangkan focus testing untuk menguji dampak game ini terhadap pengetahuan mengenai makanan sehat, pengujian dilakukan dengan dua kali percobaan bermain dan nilai yang didapatkan pada percobaan pertama dan kedua akan dibandingkan. Dari hasil focus testing yang dilakukan, maka didapatkan hasil positif berupa kenaikan nilai dari percobaan pertama dengan percobaan kedua.

English Abstract

Healthy food are food that hygienic and contain balanced nutrients needed by the body. In 2013 the national malnutrition rate in children aged 5-12 years is still high, that is the prevalence of lean 11.2 percent, the short prevalence 30.7 percent, and the prevalence of obese 18.8 percent. It's necessary for introduction of healthy foods as a step to reduce malnutrition level. Introduction method can be done with learning through educational games, so that the learning process is more fun and get more effective results. The game will be titled "Makanan Sehat" which will introduce and teach children about the basis of healthy food according to the guide "Pedoman Gizi Seimbang (PGS)" with kinect based learning method on PC (Personal Computer) platform. The use of kinect in the game is expected to increase the pleasure in play and learn more effectively. Game testing is done to 10 children ages 5-12 years with two ways of fun testing and focus testing. Fun testing to test the level of pleasure in playing the game, which resulted in 10 respondents agreed the use of kinect impact at the fun of playing the game. While focus testing to test the impact of this game on the knowledge of healthy foods, testing is done with two attempts to play and the values obtained in the first and second experiments will be compared. From the results of focus testing conducted, then obtained a positive result of the increase in value from the first experiment with a second experiment.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FTIK/2018/255/051801945
Uncontrolled Keywords: Makanan Sehat, Pedoman Gizi Seimbang, Kinect, Game Edukasi
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 006 Special computer methods > 006.4 Computer pattern recognition
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika
Depositing User: Yusuf Dwi N.
Date Deposited: 07 Jun 2018 02:14
Last Modified: 27 Oct 2021 05:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/11479
[thumbnail of Bagian Depan.pdf]
Preview
Text
Bagian Depan.pdf

Download (4MB) | Preview
[thumbnail of BAB III.pdf]
Preview
Text
BAB III.pdf

Download (894kB) | Preview
[thumbnail of BAB II.pdf]
Preview
Text
BAB II.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of BAB IV.pdf]
Preview
Text
BAB IV.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of BAB V.pdf]
Preview
Text
BAB V.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of BAB VI.pdf]
Preview
Text
BAB VI.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of Daftar Pustaka.pdf]
Preview
Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (489kB) | Preview
[thumbnail of BAB I.pdf]
Preview
Text
BAB I.pdf

Download (589kB) | Preview
[thumbnail of Lampiran.pdf]
Preview
Text
Lampiran.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB VII.pdf]
Preview
Text
BAB VII.pdf

Download (601kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item