The Relationship Among Retail Store Environment, Customer Satisfaction And Customer Loyalty In Convenience Store (Case Study Of Indomaret & Alfamart Customer In Malang City, Indonesia)

Fajrianto, Jozarky (2015) The Relationship Among Retail Store Environment, Customer Satisfaction And Customer Loyalty In Convenience Store (Case Study Of Indomaret & Alfamart Customer In Malang City, Indonesia). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Perubahan cepat era globalisasi mendorong munculnya beberapa bisnis ritel baru diikuti oleh pertumbuhan teknologi, persaingan, dan perubahan lingkungan bisnis yang cepat. Konsumen Indonesia lebih suka berbelanja di pasar modern, yang bersih, nyaman, tenang, dan memiliki tata letak yang baik daripada berbelanja di pasar tradisional. Lingkungan toko ritel adalah salah satu hal penting yang harus terus ditingkatkan dan dibuat semenarik mungkin untuk memberikan rasa kepuasan kepada pelanggan, yang akan dapat menciptakan rasa loyalitas pelanggan di pasar ritel yang dikunjungi . Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara lingkungan toko ritel, kepuasan pelanggan, dan loyalitas pelanggan tentang pelanggan Indomaret dan Alfamart di Kota Malang. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan metode SEM (Structural Equation Model) dengan 100 konsumen yang berbelanja di Indomaret dan Alfamart sebagai responden. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah purposive sampling. Pemrosesan data dalam penelitian ini menggunakan LISREL (Hubungan Struktur Linear) 8.8 Perangkat Lunak yang merupakan paket perangkat lunak statistik untuk SEM. Dalam penelitian ini menunjukkan bahwa lingkungan toko ritel memiliki pengaruh signifikan tidak langsung pada loyalitas pelanggan melalui kepuasan pelanggan pada pelanggan Indomaret dan Alfamart di Kota Malang. Dengan memelihara dan meningkatkan lingkungan toko ritel yang menghibur, rapi, dan tempat yang tertib, maka konsumen yang berbelanja di Indomaret dan Alfamart akan puas. Ketika pelanggan merasa puas saat berbelanja saat berbelanja maka rasa loyalitas terhadap Indomaret dan Alfamart akan muncul sendiri, sehingga pelanggan Indomaret dan Alfamart akan sulit untuk pindah ke tempat belanja serupa lainnya, Indomaret dan Alfamart menjadi pasar ritel utama konsumen.

English Abstract

The rapid change of globalization era encourages the emergence of several new retail business followed by the rapid growth of technology, competition and changes of the business environment. Indonesian consumers prefer to shop at modern market, which is clean, comfortable, quiet, and has a good layout rather than shopping at traditional market. The retail store environment is one of the important things that must continue to be improved and made as attractive as possible in order to provide a sense of satisfaction to customers, which will be able to creates a sense of customer loyalty in the retail market were visited. This research aims to determine the relationship among retail store environment, customer satisfaction, and customer loyalty on Indomaret and Alfamart customer in Malang City. The data analysis in this research using SEM (Structural Equation Model) Method with 100 consumers who shopped at Indomaret and Alfamart as respondents. The sampling technique used is purposive sampling. The data processing in this study is using LISREL (Linear Structural Relationship) 8.8 software which is the statistical software package for SEM. In this research indicate that the retail store environment has indirect significant influence on customer loyalty through customer satisfaction on Indomaret and Alfamart customer in Malang City. By maintaining and improving retail store environment which comfort, neat and place orderly, then the consumers who shop at Indomaret and Alfamart will be satisfied. When the customers feel satisfied while shopping then the sense of loyalty towards Indomaret and Alfamart will appear itself, so Indomaret and Alfamart customers will be difficult to move to other similar shopping place, Indomaret and Alfamart become main retail market of consumer.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FE/2016/367/051606449
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Manajemen
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 22 Aug 2016 12:38
Last Modified: 01 Nov 2021 10:14
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/108796
[thumbnail of Skripsi_Full_Jozarky_Fajrianto_105020203121007.pdf]
Preview
Text
Skripsi_Full_Jozarky_Fajrianto_105020203121007.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item