The Effect of Emotional Intelligence on Students’ Academic Achievement (Study on Accounting Students of Brawijaya University)

Lestari, PutriAyuDwi (2016) The Effect of Emotional Intelligence on Students’ Academic Achievement (Study on Accounting Students of Brawijaya University). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menentukan apakah komponen kecerdasan emosional yang terdiri dari lima kategori, seperti: (1). Kesadaran diri, (2). Regulasi diri, (3). Motivasi, (4). Empati, dan (5). Keterampilan sosial yang berpengaruh pada prestasi akademik siswa pada akuntansi, Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan data primer dan data sekunder. Data primer digunakan untuk mengukur kecerdasan emosi siswa akuntansi menggunakan kuesioner. Sementara itu, data sekunder diperoleh dari Departemen Akuntansi untuk mendapatkan informasi tentang total siswa aktif jurusan Akuntansi. Penelitian ini dikategorikan sebagai studi kausal karena penelitian ini menggambarkan penyebab satu atau lebih masalah. Dengan kata lain, peneliti berusaha menghubungkan antara variabel. Menggunakan analisis regresi berganda, hasil yang diperoleh secara bersamaan menunjukkan bahwa kecerdasan emosional tidak secara signifikan mempengaruhi prestasi akademik. Tes parsial menunjukkan, bahwa hanya variabel empati yang secara signifikan mempengaruhi prestasi akademik siswa akuntansi.

English Abstract

The purpose of this study is to determine whether the components of emotional intelligence which consists of five categories, such as: (1). Self-Awareness, (2). Self-Regulation, (3). Motivation, (4). Empathy, and (5). Social Skills that are effect on students academic achievement on accounting, Brawijaya University. This study uses primary data and secondary data. The primary data was used to measure emotional intelligence of accounting students using a questionnaire. Meanwhile, secondary data were obtained from the accounting department to get information about the total of active students majoring in accounting. This research is categorized as Causal Study because this study illustrates the cause of one or more problems. In other words, researcher is trying to link between variables. Using multiple regression analysis, the results obtained simultaneously showed that emotional intelligence does not significantly influence academic achievement. Partial test showed, that only empathy variable significantly affects academic achievement of accounting students.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FE/2015/782/051603055
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 657 Accounting
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Akuntansi
Depositing User: Indah Nurul Afifah
Date Deposited: 17 May 2016 11:08
Last Modified: 28 Oct 2021 01:35
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/108415
[thumbnail of PUTRI_AYU_DWI_LESTARI_125020307121011.pdf]
Preview
Text
PUTRI_AYU_DWI_LESTARI_125020307121011.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item