The Improvement Of Writing Achievement In Describing Place Around By Using Pop-Up Cards As Visual Media

Purtami, Anisah Pungky (2017) The Improvement Of Writing Achievement In Describing Place Around By Using Pop-Up Cards As Visual Media. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Menulis adalah salah satu kemampuan penting yang harus dikuasai oleh siswa dalam bahasa Inggris. Berdasarkan preliminary study, siswa kelas VII C di SMP Shalahuddin Malang mempunyai masalah di grammar dan organisasi ide dalam teks deskriptif. Kartu Pop-Up adalah media yang cocok untuk menyelesaikan masalah siswa dalam menulis. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan bagaimana penggunaan kartu Pop-Up dapat meningkatkan kemampuan menulis siswa dalam teks deskriptif. Penelitian ini menggunakan Classroom Action Research (CAR) yang menggunakan tes menulis, pedoman wawancara, angket, data observasi, dan catatan lapang. Untuk mengumpulkan data, peneliti mengambil dari beberapa sumber; (1)Hasil tes menulis (2)Sikap dan entusias siwa di kelas (3)Pendapat siswa tentang menulis (4)Pendapat guru tentang menulis. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kartu Pop-Up dapat meningkatkan prestasi kemampuan menulis siswa dalam teks deskriptif. Dalam pre-test, ada 12 siswa (33%) yang mencapai batas nilai minimal dan ada 24 siswa (67%) tidak dapat mencapai batas nilai minimal. Dalam post-test ada 28 siswa (78%) mencapai batas nilai minimal, dan hanya 8 siswa (22%) tidak dapat mencapai batas nilai maksimal. Peneliti menyimpulkan bahwa kartu pop-up dapat meningkatkan prestasi kemampuan menulis siswa dalam teks deskriptif, meningkatkan partisipasi siswa, dan memberikan peluang tinngi untuk praktik menulis. Saran yang diberikan untuk siswa adalah menjaga motivasi menulis mereka untuk praktik menulis. Untuk guru disarankan agar menggunakan banyak jenis media mengajar. Selain itu, untuk peneliti selanjutnya disarankan untuk membuat media yang up-to-date dalam menulis.

English Abstract

Writing is one of the important skills that have to be mastered by students in English. Based on the preliminary study, the students of VII C class in SMP Shalahuddin Malang get problems in grammar and organize the ideas of descriptive text. The Pop-up card is suitable media to solve the students’ problem in writing. This research is aimed to find out how the use of Pop-Up Card can improve students’ writing of descriptive text. This research uses Classroom Action Research (CAR) that used writing test, interview guide, questionnaire, observation checklist, and field notes. To collect the data, the researcher takes from some sources; (1)The result of writing test (2)Students’ attitudes and enthusiastic in the classroom (3)Students’ opinion about writing (4)Teacher’s opinion about writing. The result of this research showed that pop-up card can improve the writing achievement in descriptive text. In pre-test, there were 12 students (33%) who passed the minimum passing grade and there were 24 students (67%) couldn’t reach the minimum passing grade. In post test, there were 28 students (78%) passed the minimum passing grade, and just 8 students (22%) couldn’t reach the minimum passing grade. The researcher concluded that Pop-Up card can enhance the students’ achievement in writing descriptive text, improve the students’ participation, and give more opportunities to practice writing. The suggestions were given for students are keeping their motivation in writing. For the English teacher is suggested to use many kinds of teaching media. Besides, the future research is suggested to create up-to-date media on writing.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/466/051706193
Uncontrolled Keywords: Writing, Descriptive Text, Pop-Up Card, SMP Shalahuddin Malang
Subjects: 400 Language > 411 Writing systems of standard forms of language
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 07 Aug 2017 02:44
Last Modified: 16 Dec 2020 01:54
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1063
[thumbnail of Purtami, Anisah Pungky.pdf]
Preview
Text
Purtami, Anisah Pungky.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item