A Study on Reading Strategies Used by an Autistic Student of The Second Year Students at SMP Brawijaya Smart School (A Case Study of an Autistic Student)

Ambami, Ayu Syarifah (2017) A Study on Reading Strategies Used by an Autistic Student of The Second Year Students at SMP Brawijaya Smart School (A Case Study of an Autistic Student). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca adalah kemampuan yang sangat penting di dalam menguasai Bahasa Inggris. Banyak pembaca membutuhkan strategi-strategi untuk memahami apa yang mereka baca, terutama bagi peserta didik dengan autisme. Terdapat banyak strataegi membaca yang sesuai dengan peserta didik dengan autisme. Oleh sebab itu, peneliti melakukan penelitian ini untuk menemukan apa strategi membaca yang digunakan oleh peserta didik dengan autisme dan untuk mengetahui bagaimana penerapan dari strategi membaca yang digunakan oleh peserta didik dengan autisme. Penelitian ini menggunakan penelitian qualitative dengan desain studi kasus sejak penelitian ini melibatkan subjek khusus. Sumber data penelutian ini adalah satu peserta didik autisme pada tahun kedua di SMP Brawijaya Smart School (BSS) Malang. Peneliti menggunakan wawancara dan pengamatan sebagai instrument penelitian. Pedoman interview dan daftar pengamatan diadaptasi dari SORS (Survei dari Strategi-Strategi Membaca) oleh Mokhtari dan Sheorey (2002) yang terdiri dari 30 soal menggolongkan GLOB (Global Reading Strategies), PROB (Problem Reading Strategies), and SUP (Support Reading Strategies), yang mengindikasikan strategi-strategi metakognitif, strategi-strategi kognitif, dan strategi-strategi pendukung. Pada temuan menunjukkan peserta didik dengan autisme pada tahun kedua di SMP Brawijaya Smart School (BSS) Malang menggunakan 5 dari 13 indikator menunjukkan penggunaan strategi-strategi metakognitif, 6 dari 8 indikator menunjukkan penggunaan strategi-strategi kognitif, dan 4 dari 9 indikator menunjukkan penggunaan strategi-strategi pendukung. Strategi ynag paling banyak digunakan adalah staregi-strategi kognitif. Berdasarkan hasil tersebut, hasil tersebut sangat berbeda dengan penelitian dari Herlyna (2014) yang menemukan bahwa strategi yang paling banyak digunakan oleh sasaran dari penelitiannya adalah strategi-strategi metakognitif. Maka dari itu, penelitian ini dianjurkan kepada guru Bahasa Inggris untuk membantu peserta didik dengan autisme untuk memaksimalkan strategi-strategi membacanya. Sedangkan kepada peneliti selanjutnya, penelitian ini dapat menjadi informasi yang bermanfaat untuk melakukan penelitian yang berhubungan dengan kemampuan membaca.

English Abstract

Reading skill is one of the most important skill in mastering English. Many readers need strategies to understand what they read, especially for autistic student. There are many reading strategies appropriate with autistic student. Therefore, the researcher conduct this research to find out what reading strategies used by an autistic student and to know how the implementations of reading strategies used by an autistic student. This research applied qualitative research with a case study design since this research involved the specific subject. The subject of this research is an autistic student of SMP Brawijaya Smart School (BSS) Malang. The researcher used interview and observation as the research instruments. The interview guideline and the observation checklist are adapted from SORS (Survey of Reading Strategies) by Mokhtari and Sheorey (2002) consisted of 30 items categorize GLOB (Global Reading Strategies), PROB (Problem Reading Strategies), and SUP (Support Reading Strategies), that indicate metacognitive strategies, cognitive strategies, and support strategies. The findings showed that the autistic student of the second year students at SMP Brawijaya Smart School (BSS) Malang used 5 out of 13 indicators indicated the use of metacognitive strategies, 6 out of 8 indicators indicated the use of cognitive strategies, and 4 out of 9 indicators indicated the use of support strategies. The mostly used strategy by the autistic student is cognitive strategies. Based on the results, it is different with the study of Herlyna (2014) who found that the mostly used strategy by object (non-autistic student) of her research is metacognitive strategies. Therefore, this research suggests for the English teacher to help the autistic student to maximize his reading strategies. While for the further researcher, it can be useful information to conduct research related to reading skill.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/463/051706190
Uncontrolled Keywords: Reading Strategies, Autistic Student, Case Study.
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English > 421.55 Standard British spelling and pronunciation
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 07 Aug 2017 02:21
Last Modified: 18 Oct 2024 01:33
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1058
[thumbnail of Ayu Syarifah Ambami - 135110500111006 (SKRIPSI).pdf] Text
Ayu Syarifah Ambami - 135110500111006 (SKRIPSI).pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item