Error Analysis in Essay Writing of English Learners at Global English Course Pare

Hadi, Yulfika Rohma (2017) Error Analysis in Essay Writing of English Learners at Global English Course Pare. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa digunakan untuk berkomunikasi baik lisan ataupun tulisan. Di era globalisasi ini, masyarakat perlu mempelajari bahasa asing untuk berkomunikasi dan berkompetisi dengan negara lainya, seperti bahasa Inggris. Di Indonesia, bahasa Inggris telah diajarkan sejak sekolah dasar. Bagaimanapun juga, bahasa inggris bukanlah bahasa ibu, sehingga kesalahan sering ditemukan terutama di karya tulis, dan karya tulis esai pembelajar bahasa Inggris kelas menulis 2 dapat menjadi objek yang tepat dalam penelitian ini. Ada dua rumusan masalah dalam penelitian ini: (1) apa sajakah tipe kekeliruan yang dihasilkan dalam karya tulis esai pembelajar bahasa Inggris. (2) Tipe kekeliruan apakah yang paling sering dilakukan oleh pembelajar bahasa inggris berdasarkan sumber kesalahan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang menyatakan masalah dalam bentuk pertanyaan spesifik tentang hubungan antar variabel. Dalam penelitian ini penulis memilih dua belas (12) karya tulis esai yaitu tes awal dan tes akhir yang dibuat oleh 6 pembelajar di kelas menulis 2. Kemudian peneliti menganalisis data tersebut dengan menggunakan teori dari Richard (1974) sebagai teori utama dalam penelitian ini. Peneliti menemukan 117 kesalahan yang dihasilkan oleh pembelajar. Kesalahan pada tes awal sebanyak 71 kesalahan sementara pada tes akhir sebanyak 46 kesalahan. Kesalahan yang sering dilakukan oleh pembelajar adalah kesalahan intralingual sebanyak 101 kesalahan sementara kesalahan interferensi sebanyak 16 kesalahan. False concept hypnotized adalah tipe kesalahan terbanyak yang ditemukan dengan 39 kesalahan, diikuti dengan tipe incomplete application rules sebanyak 34 kesalahan, kemudian the ignorance of the rule restriction 19 kesalahan, transfer structure 16 kesalahan dan yang terakhir adalah overgeneralization dengan 9 kesalahan. Peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk meneliti kesalahan menggunakan teori Brown dengan objek yang berbeda, seperti meneliti kesalahan dalam bicaranya pembelajar bahasa Inggris atau pendebat di sekolah formal dengan menggunakan teori Brown (1980) untuk menganalisis data karena Brown menyebutkan strategi komunikasi kedalam salah satu tipe sumber kesalahan. Pada umumnya ketika pembelajar berbicara, mereka akan berfikir dalam bahasa ibu dahulu kemudian diterjemahkan dalam bahasa Inggris secara langsung, jadi pembelajar mungkin akan melakukan error dengan tipe lain.

English Abstract

Language is used to communicate both in spoken and written. In this globalization era, people need to learn foreign language to communicate and compete with other countries. One of the foreign languages used in many countries is English. In Indonesia, English is a foreign language that has been taught since elementary school stage. However since English is not mother tongue of Indonesian learners, errors are often found especially in the writing, and essay writing of English learners in writing 2 class can be a good object for this research. There are two problems study in this research: (1) what types of interlanguage errors are produced in the essay writing of English learners, and (2) What the most frequent type of error made by the learners based on the sources errors is. This study uses quantitative approach which states the problem in the form of a specific question about the relationship between variables In this study the researcher chooses 12 (twelve) writing essays of pre-test and final test produced by 6 learners in the writing 2 class. Then the researcher analysed the data by using theory of Richard (1974) as the main theory of this research. In the result of this study, the researcher found 117 errors produced by the learners. The errors produced by the learners in the pre-test was 71 errors while final test was 46 errors. The errors mostly committed by the learners was intralingual error with 101 errors, while interference only 16 errors. Either in the pre-test or final test false concept hypnotised was mostly often committed by the learners with total number 39 errors followed by incomplete application rules with 34 errors, then the ignorance of the rule restriction 19 errors, transfer structure 16 errors and the least is overgeneralization with 9 errors. Finally, the researcher suggests next researcher analyses the error by using Brown theory with different object. The next researcher can analyse the error in the speaking of English learners or debaters in the formal school by using Brown’ (1980) to analyse the data since Brown classified source of errors that includes communication strategies. Commonly, when the learners speak they will think in their source language first then translate into English directly, so the learners may commit errors in other types like interference.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/461/051706188
Uncontrolled Keywords: Second Language Acquisition, Interlanguage, Error Analysis, Source of Error, Interference error, Intralingual error, Essay Writing.
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English > 421.52 Spelling (Orthography) and pronunciation
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 07 Aug 2017 02:08
Last Modified: 12 Oct 2020 03:03
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1053
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item