Improving The Students’ Speaking Skills by Using Storytelling Pieces at SMA Negeri 1 Jombang.

Santi, FirstySekar (2017) Improving The Students’ Speaking Skills by Using Storytelling Pieces at SMA Negeri 1 Jombang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Selain itu, media visual seperti storytelling pieces mampu menstimulasi ketertarikan siswa dalam membuat sebuah teks naratif. Berdasarkan pengamatan yang dilakukan peneliti, ditemukan bahwa siswa mengalami kesulitan untuk menemukan kosa kata yang tepat yang berpengaruh pada kelancaran mereka dalam menghasilkan ide selama berbicara dalam bahasa Inggris. Berdasarkan ada masalah yang ada, peneliti bertujuan untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa dengan menggunakan storytelling pieces dalam berbicara teks naratif untuk siswa kelas XI SMA Negeri 1 Jombang. Penelitian ini menggunakan Collaborative Classroom Action Research untuk desain penelitian. Data dalam penelitian ini diperoleh dari tes berbicara naratif siswa. Tes naratif berbicara adalah tentang bercerita tentang topik tertentu dengan menggunakan storytelling pieces sebagai media untuk menyampaikan cerita yang dilakukan oleh siswa kelas XI IPS 5 SMA Negeri 1 Jombang di semester I tahun akademik 2016/2017. Setiap siswa harus bercerita secara individual selama tes berlansung dan diberi lima hingga enam menit untuk menceritakan kembali di depan kelas. Ketika siswa bercerita di depan kelas, siswa menggunakan storytelling pieces sebagai media untuk menyampaikan cerita. Siswa memegang dua item dari storytelling pieces; karakter dari cerita di satu sisi dan item dari cerita di sisi lain saat bercerita. Langkah yang sama juga diterapkan ketika siswa menceritakan kembali bagian-bagian lain dari cerita sampai cerita selesai. Peneliti menemukan peningkatan keterampilan berbicara siswa dengan menggunakan storytelling pieces dalam berbicara teks naratif untuk siswa kelas XI IPS 5 SMA Negeri 1 Jombang. Hal ini terbukti dengan persentase siswa XI IPS 5 di SMA Negeri 1 Jombang yang lulus KKM (skor standar minimum 75). Dalam pre-test, 53.50% dari siswa lulus KKM dan 71,50% siswa lulus KKM dalam post-test. Para siswa menunjukkan respon positif dengan menunjukkan minat, antusiasme, dan motivasi mereka selama pelaksanaan penelitian. Hal itu diketahui dari lembar observasi, pedoman wawancara, dan kuesioner yang dilakukan selama penelitian. Oleh karena itu, peneliti menyimpulkan penggunaan storytelling pieces dapat meningkatkan keterampilan berbicara siswa dalam menyampaikan teks naratif berbicara. Ada beberapa saran untuk guru bahasa Inggris, siswa, dan peneliti selanjutnya berdasarkan hasil penelitian. Guru bahasa Inggris harus menyediakan berbagai media dalam mengajar kelas keterampilan berbicara. storytelling pieces sangat membantu untuk meningkatkan keterampilan berbicara terutama untuk teks berbicara naratif. Siswa diharapkan bahwa mereka bisa belajar lebih banyak tentang bagaimana membuat naratif yang baik dalam teks naratif dari majalah Inggris, buku cerita bahasa Inggris, atau komik yang berisi gambar. Mudah-mudahan, peneliti selanjutnya dapat menggunakan storytelling pieces sebagai media dalam mengajar bahasa Inggris yang diterapkan dalam keterampilan lain seperti menulis, membaca, mendengarkan, atau bahkan terintegrasi.

English Abstract

Visual media help the students to arise the idea or concept of the character. Besides, visual media like storytelling pieces are able to stimulate students’ interest on delivering a narrative text. Based on the researcher’s observation, it was found that the students have difficulties to find appropriate vocabulary which affects their fluency on generating idea during speaking in target language. Based on the problem exists, researcher aims to improve the students’ speaking skills by using storytelling pieces in speaking narrative text for the eleventh grade students of SMA Negeri 1 Jombang. This study used Collaborative Classroom Action Research for research design. The data in this study were obtained from the students’ narrative speaking tests. The narrative speaking test was about storytelling of certain topic using storytelling pieces as the media to deliver the story that was done by the student XI IPS 5 students of SMA Negeri 1 Jombang in first semester of 2016/2017 academic year. Each student had to tell the story individually during the test and was given five up to six minutes to retell the story in front of the class. When the student performed the storytelling in front of the class, he would use the storytelling pieces as the media to deliver the story. He held two items of storytelling pieces; the characters of the story on one hand and the item of the story on the other hand as he told the story. The same steps also applied when the students retold the other parts of the story until the story finished. The researcher found the improvement of the students’ speaking skills by using storytelling pieces of speaking narrative text for the eleventh grade students of SMA Negeri 1 Jombang.It was proven by the percentage of the XI IPS 5 students in SMA Negeri 1 Jombang who passed KKM (Minimum standard score 75). In the pre-test, it was 53.50% of the students passed the KKM and 71.50% students passed the KKM in the post-test. The students showed positive responses by showing their interest, enthusiasm, and motivation during the implementation of the treatment. It was known from observation sheet, interview guideline, and questionnaire done during the study. Therefore, the researcher concluded the use of storytelling pieces can improve the students’ speaking skills in delivering narrative text spokenly. There were several suggestions for English teachers, students, and next researchers based on the result of the study. English teacher should provide various media in teaching speaking skills. Storytelling pieces were very helpful to improve the speaking skills especially for speaking narrative text. Students were expected that they could learn more about how to make a good narration in speaking narrative text from the English magazine, English story book, or comic that contain pictures. Hopefully, further researchers can use storytelling pieces as media in teaching English applied in other skills such as writing, reading, listening, or even integrated.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/94/051700982
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Sugiantoro
Date Deposited: 16 Feb 2017 14:42
Last Modified: 21 Oct 2021 03:16
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102898
[thumbnail of FIRSTY_SEKAR_SANTI_115110501111010_(ARTIKEL)_.pdf]
Preview
Text
FIRSTY_SEKAR_SANTI_115110501111010_(ARTIKEL)_.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of FIRSTY_SEKAR_SANTI_115110501111010_(SKRIPSI).pdf]
Preview
Text
FIRSTY_SEKAR_SANTI_115110501111010_(SKRIPSI).pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item