Haninah (2017) Strategies To Promote Autonomous Reading Motivation At SMK Negeri 1 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Membaca merupakan salah satu keterampilan yang paling penting. Tetapi, banyak siswa yang kesulitan dalam membaca. Motivasi merupakan salah satu faktor yang efektif dalam mempengaruhi keterampilan membaca siswa. Oleh karena itu, guru harus mempertimbangkanstrategi strategi untuk meningkatkan motivasi siswa.Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan strategi- strategi yang digunakan oleh guru dalam pengajaran membaca untuk meningkatkan motivasi mandiri siswa dalam membacadalam Independent Study dengan menekankan pada 3 rumusan masalah; (1) strategi-strategi guru dalam mengajar (2) persepsi siswa terhadap dimensi mengajar guru dan (3) motivasi mandiri siswa dalam membaca. Penelitian ini adalah studi kasus dengan menggunakan data triangulasi yang melibatkan; guru bahasa Inggris dan kelas 12 akomodasi perhotelan 3 SMKN 1 Batu. Instrument yang digunakan, dikembangan berdasarkan Self-Determination Theory (SDT) yang terdiri dari 3 dimensi mengajar; (1) dukungan mandiri (2) struktur dan (3) keterlibatan. Instrumen yang digunakan adalah lembar observasi, panduan wawancara dan angket. Data dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Temuan dalam penelitian ini adalah sebagai berikut; (1) guru menerapkan semua strategi pada setiap dimensi mengajar; dukungan mandiri, struktur, dan keterlibatan (2) pendapat siswa mengenai dimensi mengajar yang digunakan guru selama ini cukup baik dan (3) siswa memiliki motivasi membaca mandiri yang tinggi. Dengan kata lain, strategi strategi yang diterapkan oleh guru di dalam Independent Study efektif untuk meningkatkan motivasi intrinsik dan ekstrinsik siswa (Identified Regulation dan external regulation).Berdasarkan temuan, disarankan agar guru menerapkan strategi lain untuk lebih meningkatkan motivasi intrinsik siswadalam membaca daripada ekstrinsik. Untuk peneliti selanjutnya, disarankan agar mereka dapat melakukan penelitian dalam hal strategi strategi untuk meningkatkan motivasi intrinsik siswa di dalam maupun diluar konteks akademik.
English Abstract
Reading is considered as one of the most important skills. However, most of the students have difficulty in reading. Motivation is known as one of the effective factor affecting students reading skill that the teacher needs to consider suitable strategies in improving students‟ motivation.This study aims to describe the teaching reading strategies that the teacher used to promote students autonomous reading motivation through Independent Study by highlighting three research problems; (1) the teacher‟s teaching strategies (2) students‟ perception on teaching dimensions and (3) students autonomous reading motivation. It is a case study using triangulation data involving; the English teacher and 27 students at Twelfth Grade Hotel Aaccommodation class 3 of SMKN 1 Batu. The instruments were developed from Self- Determination Theory (SDT) composed of three teaching dimensions; (1) Autonomy support (2) Structure and (3) Involvement. The instruments are observation checklist, interview guide, and questionnaires. Data analysis were done both quantitatively and qualitatively The findings of this study were as follows; (1) the teacher applied all of the strategies for each teaching dimension: autonomy support, structure, and involvement (2) the students‟ perception toward the teaching dimensions in teaching were good (3) the students have high autonomous reading motivation. Briefly, the teacher strategies in the Independent Study effectively encourage both intrinsic and extrinsic motivation (Identified Regulation and External Regulation).Based on the result, it is suggested that the teacher apply another strategies to promote students intrinsic motivation more than extrinsic in teaching reading. For the future researcher, it is suggested that they may do research in terms of the strategies to promote students‟ inner motivation in reading inside and outside the academic context.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/206/051703678 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 02 Jun 2017 14:06 |
Last Modified: | 21 Oct 2021 02:18 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102850 |
Preview |
Text
ARTICLE_HANINAH_135110501111065.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
Haninah_135110501111065.pdf Download (5MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |