A Multimodal Analysis On Mad Max: Fury Road Movie Posters

Jayadi, CahyanaAhmad (2017) A Multimodal Analysis On Mad Max: Fury Road Movie Posters. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Poster dapat disebut sebagai teks multimodal karena terdiri dari lebih dari satu mode. Dalam penelitian ini, poster Mad Max: Fury Road dipilih sebagai objek analisis. Penulis menggunakan teori relevansi yang diusulkan oleh Sperber dan Wilson untuk menganalisis taglines dan semiotik triadik yang diusulkan oleh Pierce untuk menganalisis gambar-gambar poster. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki: (1) makna tersirat dari tagline poster dan (2) makna tersirat dari gambar poster. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menerapkan analisis konten. Data diambil dari situs web International Movie Posters Award. Data adalah taglines dan gambar di poster Mad Max: Fury Road. Ada dua taglines yang terdiri dari poster masing-masing dan ada tujuh gambar yang terdiri dari poster. Hasilnya mengungkapkan bahwa aspek yang paling dominan dalam poster adalah gambar-gambar dalam menarik pemirsa. Tagline poster mewakili rasa optimisme dan setiap taglines menunjukkan makna yang berbeda. Tagline `hari yang indah` mewakili kebahagiaan budak dalam merebut mangsa mereka, itu ditunjukkan oleh tagline mewakili ketika `max` ditampilkan yang berarti `maks` adalah mangsa. Tagline `Masa depan milik MAD` mewakili resolusi film. Ketika keduanya `maks` dan `furiosa` disajikan dalam poster, tagline `Masa depan milik MAD` juga hadir. Berdasarkan itu, dapat ditafsirkan sebagai `max` dan `furiosa` keduanya gila. Sementara itu, gambar poster mewakili situasi perang di tengah gurun. Selain itu, gambar-gambar mencerminkan situasi setelah kiamat di mana tidak ada yang tersisa di dunia. Namun, hubungan antara taglines dan gambar-gambar tidak kalah penting dalam menafsirkan poster secara keseluruhan. Saran untuk peneliti berikutnya yang tertarik menggunakan teks multimodal sebagai topik mereka dari penelitian untuk tidak hanya membatasi analisis hanya dari aspek pragmatis dan semiotik tetapi juga teori lain yang relevan dengan data. Para peneliti berikutnya juga dapat memperluas analisis mereka tidak hanya dari aspek linguistik dan aspek visual dari suatu teks tetapi juga aspek audio, aspek gesturasi dan aspek spasial dari suatu objek.

English Abstract

Poster can be called as a multimodal text because it consists of more than a single mode. In this research, the posters of Mad Max: Fury Road are chosen as the object of analysis. The writer used relevance theory proposed by Sperber and Wilson to analyse the taglines and the triadic semiotic proposed by Pierce to analyse the pictures of the posters. This research aims to investigate: (1) the implied meaning of the tagline of the posters and (2) the implied meaning of the picture of the posters. This research uses qualitative approach by applying content analysis. The data were taken from International Movie Posters Award website. The data are the taglines and pictures in the posters of Mad Max: Fury Road. There are two taglines that consists inside their respective posters and there are seven pictures that consists inside the posters. The result reveals that the most dominant aspect in the posters are the pictures in attracting the viewers. The tagline of the posters represents the sense of optimism and each taglines shows different meaning. The tagline “WHAT A LOVELY DAY” represent the happiness of the slaver in seizing their prey, it is shown by the tagline represent when “Max” is shown which means “Max” is the prey. The tagline “THE FUTURE BELONGS TO THE MAD” represent the resolution of the movie. When both “Max” and “Furiosa” are presented in the poster, the tagline “THE FUTURE BELONGS TO THE MAD” also present. Based from that, it can be interpret as “Max” and “Furiosa” are both the mad. Meanwhile, the picture of the posters represents the situation of war in the middle of desert. In addition to that, the pictures reflecting the situation after the apocalypse where there is nothing left in the world. However, the relation between the taglines and the pictures are not less important in interpreting the poster as a whole. Suggestion for the next researchers who are interested in using multimodal text as their topic of the study to not only limit the analysis only from the aspect of pragmatic and semiotic but also other theories that are relevant to the data. The next researchers also can broaden their analysis not only from the linguistic aspect and the visual aspect of a text but also audio aspect, gestural aspect and spatial aspect of an object.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/177/051701094
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 23 Feb 2017 14:27
Last Modified: 19 Oct 2021 14:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102818
[thumbnail of Artikel_Ilmiah-Cahyana_Ahmad_Jayadi-125110100111014-A_Multim.pdf]
Preview
Text
Artikel_Ilmiah-Cahyana_Ahmad_Jayadi-125110100111014-A_Multim.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of SKRIPSI-Cahyana_Ahmad_Jayadi-125110100111014-A_Multimodal_An.pdf]
Preview
Text
SKRIPSI-Cahyana_Ahmad_Jayadi-125110100111014-A_Multimodal_An.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item